web counterweb counter

ceas Tourist, serie foarte mică, mecanism HB 414 fabricaţie circa 1970

Acest ceas Tourist dispune de un mecanism HB 414 cu 17 rubine, secundar central şi calendar, fabricat aproximativ în 1969-1970. Data se schimbă progresiv între orele 21 şi 24. Sufixul BA prezent pe eboşa mecanismului indică faptul că la acest model s-a folosit opţiunea de bigger date, discul de calendar fiind modificat în acest sens. Ceasul are dimensiunile de 37×41 mm şi distanţa între anse de 19 mm, iar mecanismul are 25,6 mm diametru şi 3,6 mm înălţime. Balansierul lis, prevăzut cu amortizoare Incabloc, se roteşte cu 18.000 de alternanţe pe oră, iar arcul motor asigură, complet armat, o rezervă de mers de 39 de ore. Cadranul este NOS, cu indecşi orari şi indicatoare luminescente (vezi foto 5). Capacul spate, filetat, este din oţel şi are o serie foarte mică: 866. Carcasa este placată cu aur (marcaj între anse, la ora 6) şi este în stare foarte bună.

 

Tourist a fost o marcă elveţiană de ceasuri, fabricată între 1950 şi 1970 în orăşelul Welschenrohr (districtul Thal, cantonul Solothurn; în franceză – Rosières) de către manufactura Adolf Allemann Fils SA. Dezvoltatorul acestui brand a fost Adolf Allemann, născut în 1917 la Balsthal. Tot în Welschenrohr are fabrica un alt important producător de ceasuri, Gunzinger Frères S.A. (cunoscut datorită brandului Technos). Potrivit Registrului Comercial Elveţian (acolo unde sînt datele tuturor firmelor înregistrate vreodată în Ţara Cantoanelor, precum şi a contractelor lor), marca Tourist era distribuită de mai multe firme: Friedrich Mauthe Gmbh (cu sediul în Schwenningen, Germania), Phinney-Walker Co. (înregistrată în Nwe York, U.S.A.), Semca SA / Louis Schwab (cu capacităţi de desfacere în Moutier, Lausanne şi Delémont – Elveţia). După retragerea din afaceri a lui Alleman, drepturile au fost achiziţionate de Schindler & Moenig SA / Lloyd & Limaro SA, care au continuat să vîndă o scurtă perioadă de timp, pînă cînd falimentul i-a forţat să tragă definitv obloanele, la fel ca alte sute de mărci elveţiene mai mici. Deosebit de remarcabil este modelul Tourist Everlight, creat în 1957 în premieră mondială ca primul ceas cu cadran iluminat electric, cu ajutorul unui acumulator. Adolf Allemann moare în 1993, iar ceasurile Tourist pe care colecţionarii le găsesc din ce în ce mai greu astăzi rămîn să măsoare mai departe timpul.

 

Mecanismele HB erau fabricate de manufactura Hermann Becker KG din Pforzheim (Germania), înfiinţată în 1921 de către întreprinzătorul cu acelaşi nume, ca fabrică pentru carcase de ceasuri. Începînd cu 1955, fabrica începe să producă şi mecanisme.

 

Ceasul arată excelent şi funcţionează la secundă. Se livrează cu cureaua de prezentare, nouă, din piele neagră cu cusături albe. Transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”). Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 3-4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply