Un fumător fără brichetă este ca vînătorul fără puşcă, sau ca… filatelistul fără lupă şi exemplele ar putea continua. Bricheta reprezintă cel mai relevant accesoriu, pentru orice fumător. Dar şi cel mai preţios, deoarece în afara funcţionalităţii (în definitv, îţi poţi aprinde ţigara chiar şi cu un chibrit !) brichetele de calitate şi de marcă au surprinzătoare apariţii estetice. Tocmai aceste brichete fac obiectul unor ample şi interesante colecţii. Colecţionarea brichetelor este o activitate ce poate aduce, cu timpul, multiple satisfacţii, mai ales dacă obiectele sînt produse de firme de renume, în ediţii limitate sau au anumite caracteristici de luxury.
Brichetele au apărut datorită preocupării pentru viciul fumatului, din dorinţa de a face mai uşoară această „activitate”. Trebuie să ştiţi că, dacă astăzi unele dintre cele mai uzuale obiecte, întîlnite la tot pasul, sînt brichetele, înainte de inventarea acestora aprinsul unei ţigări era ceva destul de complicat şi, uneori, chiar… periculos. Istoria vagă a acestor accesorii spune că primele brichete funcţionau cu ajutorul prafului de puşcă, fiind de fapt nişte pistoale mai mici. Folosirea acestora era complicată şi necesita o atenţie sporită. În 1823 însă, un chimist de origine germană, Johann Wolfgang Döbereiner, inventează o brichetă pe principii noi, ce avea să-i poarte nume. Aceasta funcţiona cu hidrogen şi folosea un catalizator din platină pentru a aprinde combustibilul. Problema era că dimensiunile maşinăriei erau destul de mari, existînd riscul ca aceste „brichete” să explodeze oricînd, provocînd daune majore, aa că la începutul secolului XX producţia este oprită. Abia în 1903 inventatorul Carl Auer von Welsbach descoperea un aliaj ce avea capacitatea de a produce o scînteie atunci cînd era supus unei temperaturi. Aliajul era realizat din fier şi un metal moale, ceriul, acest sistem fiind şi astăzi foarte popular şi ieftin. Odată cu această invenţie, firme importante care produceau brichete au început să se dezvolte. Una dintre cele mai celebre companii ale momentului era Dupont. În 1932 ia naştere celebra Zippo, companie care aduce multe modificări şi îmbunătăţiri brichetelor, acest accesoriu începînd să fie foarte apreciat atît datorita aspectului cît şi duratei de viaţă. Denumirea Zippo provine pur şi simplu de la faptul că inventatorului George G. Blaisdel îi plăcea cum sună cuvîntul „zipper” (fermoar, în engleză) !
Evoluţia brichetei ca accesoriu util şi de lux a continuat şi după explozia Zippo, iar colecţionarea brichetelor s-a transformat într-o activitate foarte interesantă, atît pentru fumători cît şi pentru cei care nu fumează. Colecţionarii de brichete apreciază nu doar luxul, raritatea sau brandul, ci şi istoria din spatele fiecărui obiect, uneori de-a dreptul impresionantă, transformînd această pasiune într-o activitate plină de surprize plăcute. Ca hobby, colecţionarea brichetelor este o activitate pozitivă datorită poveştilor unice sau doar interesante din spatele fiecărei piese. În materie de costuri, o colecţie de brichete poate fi destul de costisitoare, mai ales dacă vă orientaţi către domeniul luxury sau piese de marcă (care aduc şi cele mai mari satisfacţii, în timp). Unele brichete pot fi considerate adevărate opere de artă, datorită gravurilor şi modelelor care le împodobesc, unele influenţate de diverse curente artistice, precum şi datorită materialelor din care sînt confecţionate sau ediţiilor limitate. Colecţionarea brichetelor are o istorie de peste 100 de ani, această pasiune fiind într-o permanentă evoluţie estetică.