ceas militar Wostok Amfibia, diver 200 m, carcasă oţel Type 470, mecanism 2209

Share

Acest ceas militar Wostok Amfibia, rar în această condiţie, diver la 200 de metri (ştanţă pe capacul spate), este echipat cu unul dintre cele mai bune mecanisme fabricate în fosta Uniune Sovietică, un Wostok 2209 cu 18 rubine şi secundar central. De remarcat că acest mecanism a fost dezvoltat mai întîi pentru producţia militară. Dimensiunile ceasului sînt de 43×47 mm şi distanţa între anse de 18 mm, iar mecanismul are diametrul de 22 mm şi o grosime de numai 3,3 mm ! Balansierul lis cu spirală tip Breguet efectuează 18.000 de bătăi pe oră. Arcul motor asigură, complet încărcat, o rezervă de funcţionare de 38 de ore. Cu cei 22 de mm diametru şi înălţimea foarte mică, mecanismul confirmă trendul anilor ’60 al industriei orologere sovietice (reprezentat şi de Poljot 2209, Raketa 2209, Zaria 2209), acela de a produce calibre cît mai mici care să poată fi introduse în ceasuri extraplate. Ideea acelor vremuri era să iei un ceas subţire şi să-l faci nemaivăzut de subţire ! Lucrul cu adevărat interesant la acest mecanism este că încercînd să facă mai mult spaţiu, sovieticii au reuşit să fabrice un calibru mult mai mic, cu acelaşi aspect neconvenţional, unul dintre cele mai căutate mecanisme chiar şi astăzi, datorită preciziei şi dimensiunilor foarte reduse. Modelul Amfibia a intrat în producţie în 1958 şi era destinat iniţial marinarilor sovietici. În 1965, fabrica a fost numită „furnizorul oficial” al Ministerului Apărării, ceea ce nu face decît să aducă un plus de prestigiu firmei Wostok. Carcasa masivă Type 470 (sursa: Samuel Tang) este integral din oţel, în stare perfectă. Remontoarul este înfiletabil, pentru protecţie contra apei. Capacul spate, cu cămaşă de ecranare antimagnetică şi garnitura de etanşare originală (vezi foto 7), este pe filet, gravat „Amfibia” cu litere chirilice şi cu numărul de serie 524969. Bezelul este bidirecţional. Cadranul cu nuanţe indigo şi indecşi mari, vizibili, are fosforul în stare bună (vezi foto 11).

 

Fabrica de ceasuri Wostok („răsărit”, în limba rusă) are originea în anul de război 1941, cînd a fost mutată Fabrica de Ceasuri nr. 2 din Moscova în localitatea Tschistopol Glavpribor, pe rîul Kama. Aici, la unitatea NK MV 835, a fost produs echipament militar dar şi ceasuri de bord pentru tancuri şi avioane. După terminarea războiului şi revenirea Fabricii nr. 2 la Moscova (devenită mai tîrziu “Slava”), au rămas în Tschistopol capacităţi de producţie unde s-au realizat ceasuri de mînă pentru militari, dar şi ceasuri pentru piaţa civilă. Din 1942 s-a numit Fabrica de Ceasuri Tschistopol (Tschistopol Ciasovaia Zavod). În 1964 a fost stabilit numele de Wostok (abia în 1995 a fost modificat în „Vostok”). La început s-au produs mecanismele K-43 şi K-26, folosite la ceasurile Pobeda. În 1952 se realizează ceasul Kama, în carcasă rezistentă la şocuri şi apă. În 1968 se lansează ceasul “Amfibia”, cu un mare succes de piaţă avînd în vedere performanţele mari pentru acele vremuri. În 1992 fabrica trece în jurisdicţia Republicii Tatarstan şi ceasurile Vostok sînt exportate în cantităţi mari în Italia, SUA, Elveţia.

 

Ceasul provine din colecţia personală, este în stare excelentă şi funcţionează foarte bine. A fost verificat şi reglat recent. Secundarul porneşte la prima rotire a remontoarului ! Se livrează cu brăţara originală Rekord, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe, sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii ceasuri”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *