ceas Diehl M•A•N, mecanism Femga 140-C

Share

Acest ceas Diehl M•A•N funcţionează cu ajutorul unui mecanism FE 140-C cu 17 rubine (a fost fabricat şi într-o variantă cu 7 rubine) şi secundar central. Mecanismul are diametrul de 25,6 mm şi înălţimea de 4,5 mm, iar ceasul are dimensiunile de 38×41 mm şi distanţa între anse de 18 mm. Balansierul tip lis cu amortizoare Antichoc-102 bate cu 21.600 de alternanţe pe oră, iar arcul motor asigură, complet încărcat, o impresionantă rezervă de putere de 48 de ore. Capacul spate este din oţel, iar carcasa este în stare perfectă (vezi şi foto 5). Cadranul este în stare NOS, dominat de culoarea albastru a indecşilor orari aplicaţi şi a indicatoarelor. Indecşii orari şi indicatoarele sînt luminescente, cu fosforul încă în stare foarte bună (vezi foto 7). Un ceas german mai rar întîlnit. Capacul spate are gravată inscripţia M.A.N., care indică faptul că a fost fabricat pentru unul dintre cei mai mari producători de vehicule comerciale (camioane şi autocare) din lume, MAN, cu sediul actual la München, Germania. Inițial, acronimul M.A.N. însemna Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg.

 

Grupul industrial german Diehl, din Nürnberg, are originea în 1902, cînd soţii Margarete şi Heinrich Diehl (vezi foto 11) au deschis pe Schweiggerstraße un atelier de turnătorie artistică în cadrul căruia Heinrich era meşterul calificat iar Margarete talentul nativ în afaceri. La momentul respectiv era total neobişnuit ca soţia să conducă alături de bărbat o afacere, însă acest lucru se va dovedi o lovitură norocoasă pentru Diehl. Trei ani mai tîrziu, cei doi soţi au posibilitatea de a cumpăra renumita turnătorie de pe Grünstraße, diversificînd producţia şi începînd să crească la scară industrială. Naşterea fiului Karl, în 1907, încununează fericirea părinţilor. Necesităţile impuse de primul război mondial au impulsionat şi orientat activitatea atelierului către producţia de diverse piese din metal, inclusiv muniţie. Afacerea fiind în continuă dezvoltare, Diehl construieşte în 1917 fabrica principală de pe Äußere Bayreuther Straße. Cînd Heinrich Diehl trebuie să plece ca soldat pe frontul de est, Margarete preia conducerea întregii firme (registrul comercial din Nürnberg notează că decizia executivă revine „soţiei proprietarului, Grete Diehl”, încă un lucru neobişnuit în Germania acelor vremuri). La finele primei conflagraţii mondiale, fabricile Diehl sînt forţate să reducă două treimi din cei 300 de angajaţi. În ciuda pierderii multor utilaje importante, condițiile sînt încă potrivite pentru producția industrială de masă, permițînd operațiunilor să continue după prăbușirea economică a industriei de producție. Compania trece la fabricarea de robineţi, conducte de apă, şine de cale ferată etc. În 1931 Germania este însă lovită de efectele Marii Depresiuni, iar în toamna lui 1932 Diehl este obligată să renunţe la întregul personal, ca măsură de precauţie. Karl Diehl se alătură companiei tatălui său la 1 august 1930, în momente dificile: producţia trebuie crescută cu doar 50 de angajaţi. La iniţiativa lui Karl, firma începe producţia de serie a componentelor de precizie. Valoarea adăugată mare a acestor iniţiative îi permite, şapte ani mai tîrziu, să construiască cea de-a doua fabrică, apoi pe cea de-a treia în 1938, an în care Heinrich moare lăsînd compania şi pe cei aproape 3.000 de angajaţi în mîinile fiului său. În 1939 fabrica este declarată unitate strategică, iar primele comenzi ale armatei germane implică fabricarea focosului AZ 23 şi a diverse tipuri de cartuşe. Pentru că cel de-al treilea Reich cerea cantităţi mereu mai mari de muniţie, firma se vede nevoită să lucreze cu prizonieri de război, apoi cu evrei deportaţi. Un raid aerian distruge, în 1942, mare parte a facilităţilor de producţie Diehl. Începutul reconstrucţiei marchează în 1946 şi începutul producţiei de componente pentru ceasuri, iar in 1956 Diehl cumpără pachetul majoritar de acţiuni la Junghans. Primele calculatoare mecanice Diehl sînt produse cam în aceeaşi perioadă. Archimedes era la vremea respectivă unul dintre cele mai complexe dispozitive produse vreodată de mecanica de precizie. În domeniul orologeriei, pe baza calibrelor Junghans, Diehl a lansat pe piaţa de profil mai multe tipuri de ceasuri de bună calitate, la preţuri accesibile. În 1967 lansează prima lor serie de ceasuri electronice quartz, iar în 1972 Junghans-Diehl a fost cronometrorul oficial al Jocurilor Olimpice din Munchen. În 1990 au lansat primul ceas cu autoreglaj prin radio. Astăzi, Diehl este un puternic grup industrial cu producţie diversificată în tehnica militară şi de apărare, rachete, sisteme automate, tehnică aviatică, turnătorii de precizie, automatică şi calculatoare şi multe altele.

 

Ceasul provine din colecţia personală, arată excelent şi funcţionează foarte bine. Se livrează cu cureaua de prezentare, nouă, dedicată, din piele albastră, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pt. ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii ceasuri”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *