web counterweb counter

ceas Zaria automatic, mecanism 2016 extrem de rar, singurul automat produs de fabrica din Penza

Acest ceas Zaria automatic de damă este echipat cu un calibru extrem de rar întîlnit, un 2016 cu 30 rubine, secundar central şi calendar. Mecanismul, un calibru mijlociu, de 8¾ linii, singurul mecanism automatic produs de fabrica din Penza şi lansat în 1970, poate fi armat atît automatic cît şi manual. Ceasul are dimensiunile de 31 x 30 mm şi distanţa între anse de 18 mm, iar mecanismul are 19,8 mm diametru. Înălţimea totală a ceasului este de 13 mm ! Balansierul din glucydur cu amortizoare antişoc Aera şi capătul spirei mobil efectuează 18.000 de alternanţe pe oră. Lungimea efectivă a spiralei este setată cu ajutorul unei „chei” fixate deasupra trăgaciului balansierului. Capacul spate, cu inel filetat, este din inox şi are seria 3928472. Cadranul în tonuri de verde este minimalist, avînd inscripţionate numele mărcii şi 30 rubine cu litere chirilice, precum şi o apertură de dată interesantă, de formă rotundă. Toate piesele sînt cele originale, inclusiv remontoarul. Geamul este neatins. Numele de „Zaria” a fost stabilit în 1963, în limba rusă înseamnînd „zori de zi”. În mitologia slavonă veche, Zaria era o zeiţă a frumuseţii, asociată cu răsăritul, sau dimineaţa.

 

Comparativ cu alte mecanisme automatice sovietice şi ruseşti, Zaria 2016 este foarte rar întîlnit. Construcţia acestei maşinării este mai complicată decît a oricărui alt mecanism similar comparabil, indiferent de origine !!! Dar să vedem care sînt detaliile care îl fac atît de rar şi special. Primul lucru neobişnuit al acestui mecanism este diametrul rotorului: acesta este MULT mai mare decît diametrul maşinăriei și de aceea necesită un inel de suport, ceea ce face Zaria 2016 efectiv mai mare decît un diametru de 10 linii (22,5 mm), foarte mare pentru ceasurile considerate „de damă” în acea perioadă. Al doilea lucru este greutatea oscilantă (rotorul) susţinută de o osie şi asigurată de un platou cu şuruburi blocante. Toate angrenajele sînt montate în lagăre din rubine. Mecanismul utilizează două roţi schimbătoare, cu clicket, şi două roţi reductoare. Ultima dintre acestea angrenează roata dinţată superioară. Cele două roţi cu clicket permit o armare bidirecţională, mişcare în care, pe rînd, una dintre roţi se învîrte mereu liber, în timp ce cealaltă conduce direct angrenajul sau schimbă direcţia de rotaţie. Roata reductoare se învîrte astfel mereu în aceeaşi direcţie. O altă caracteristică este că angrenajul superior al unei roţi dinţate duble este conectat la mecanismul automat. Dacă automatul se roteşte, un clicket aflat în interiorul roţii dinţate duble învîrte de asemenea partea de jos a acesteia, care este de fapt roata de la caseta arcului. Dacă mecanismul este armat manual, învîrtind astfel doar roata dinţată inferioară, cea de deasupra este decuplată imediat, în acest fel mecanismul automat nefiind supus la uzuri excesive. Dacă îndepărtăm complet platoul automatului, fixat cu trei şuruburi blocante, putem vedea mecanismul de bază, care are cinci angrenaje doar pe primul etaj ! Roata eşapamentului şi cea de-a patra roată sînt localizate sub primul pod, roata a treia şi a doua plus centrul unui pinion sînt sub un al doilea pod. Este ciudat că pîrghia eşapamentului nu se află sub un pod sau punte, ci într-o „cuşcă” de 360°, lucru care probabil salvează balansierul în cazul şocurilor dure. Un alt detaliu neobişnuit sînt cele două roţi ale coroniţei (mecanismele obişnuite conţin o singură roată a coroniţei, care armează roata de la caseta arcului). Chiar şi roata calendarului este aşezată atipic. Iată cum funcţionează acest mecanism: de la caseta arcului, mişcarea trece la primul angrenaj (fără ax !), apoi la cea de-a doua roată, cu pinion cannon, cea care mişcă arătătoarele pe cadran, apoi la a treia roată dublă, care mişcă indirect secundarul, apoi către o a patra roată şi în final la eşapament. Sună complicat şi chiar este complicat. FOARTE complicat ! Bineînţeles, ambele arcuri ale mecanismului calendar au calităţi motrice excelente, dar adevăratul lor scop este să se asigure că discul de dată este întotdeauna fixat în poziţia corectă. Calendarul se schimbă imediat la miezul nopţii, dar este posibilă şi corecţia semi rapidă a datei prin învîrtirea arătătoarelor înainte şi înapoi. La fel ca partea de automat, calendarul reprezintă o unitate completă, construită special în acest scop. Foarte greu de găsit astăzi, Zaria 2016 face parte din categoria rarităţilor extreme ale industriei orologere sovietice, alături de Chaika 2015 şi altele.

 

Cîndva un simbol al eleganţei şi a înaltei clase politice a tovarăşelor din elita comunistă, ceasurile Zaria au ajuns astăzi subiect de istorie. Zaria a fost fabricat în Uniunea Sovietică, un produs al celei de-a Treia fabrici de ceasuri. În 1935, guvernul sovietic planifică producţia Celei de-a treia fabrici de ceasuri în orăşelul Penza-Oblast, situat la 625 km de Moscova, pe rîul Sura, cu scule aduse de la fabrica LIP din Franţa. Fabrica s-a numit la început „Frunze” şi a fost construită în locul fabricii de biciclete ZIF. Primele ceasuri produse aici, numite Zvezda, derivau din calibrul T18 pe care firma LIP l-a cedat către URSS, la fel ca şi calibrul K26 din care s-a dezvoltat brandul Pobeda. Din 1949 producţia a fost orientată exclusiv pe ceasuri de damă. Brandul deţine şi un inedit record mondial: în 1962 Zaria produce cel mai mic ceas cu secundar din lume !

 

Ceasul face parte din colecţia personală şi este într-o condiţie tehnică şi estetică foarte bună. Funcţionează foarte bine. Se livrează împreună cu brăţara de prezentare, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii ceasuri”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply