ceas Veglia automatic, foarte rar, model steampunk, mecanism ETA 2472 cu 25 de rubine, diver 20 ATM, coroniţă pe filet, design Rodolfo Bonetto

Share

Acest ceas Veglia automatic, aflat într-o excelentă stare de conservare, este un diver rar întîlnit, un model steampunk al cărui design a fost realizat de celebrul Rodolfo Bonetto. Ceasul dispune de un mecanism ETA 2472 în varianta de top cu 25 de rubine (a fost fabricat şi în variante cu 17 sau 21 de rubine), secundar central şi calendar periferic, fabricat între 1963 şi 1965. Din acest mecanism, modificat, au fost dezvoltate şi alte mecanisme ale unor companii celebre: Alpina 689, Dugena 1008, Gübelin 7026, Hamilton 694A, Junghans 651.02 sau Movado 608. Ceasul are dimensiunile de 44×43 mm şi distanţa între anse de 20 mm, iar mecanismul are 25,6 mm diametru şi 5,3 mm înălţime. Balansierul de tip lis, prevăzut cu amortizoare Incabloc, execută 18.000 de alternanţe pe oră, iar arcul motor, complet armat, asigură o rezervă de mers de 42 de ore. Carcasa este integral din oţel, în stare foarte bună. Brăţara este originală, marcată 07 pe închizătoare şi cu numărul de patent pe zalele din interior (vezi foto 9). Capacul spate din inox, în stare foarte bună, este pe filet şi este gravat cu seria 65 3720 la exterior şi numărul de serie 56201 la interior (vezi foto 12). Ceasul este rezistent la apă 20 de atmosfere (ştanţă pe capacul spate), cu coroniţa înfiletabilă (vezi foto 5) în stare foarte bună şi bezel rotativ bidirecţional, de asemenea în stare foarte bună ! Cadranul bleumarin, cu indecşi steampunk aplicaţi, este excelent păstrat. Indicatoarele, inclusiv secundarul, sînt luminescente, cu fosforul în stare foarte bună (vezi foto 7). Geamul, în stare perfectă, este dintr-un acryl foarte gros şi bombat. Lucru neobişnuit, calendarul este într-o apertură rotundă aflată între orele 4 şi 5. Designul acestui ceas a fost realizat de celebrul designer italian Rodolfo Bonetto, care a preferat stilul steampunk pentru indicii orari de pe cadran. Aceştia par a fi efectiv tăiaţi dintr-o ţeavă subţire şi dintr-o platbandă de oţel şi aplicaţi pe cadran, în dreptul orelor, element de design ce schimbă complet aspectul ceasului. Un astfel de diver se vinde astăzi pe site-urile externe specializate cu peste 1.000 de dolari (vezi link-ul de mai jos):

 

http://www.ebay.com/itm/VEGLIA-Swiss-Ref-56201-20ATM-Large-Vintage-Diving-Watch-Automatic-ETA-Cal-2472-/201432840207

 

Născut la Milano în 1929, Rodolfo Bonetto a abandonat o carieră de succes ca baterist de jazz, dedicîndu-se profesiei de designer. A proiectat maşini, lămpi, mobilier, ceasuri etc. A primit nu mai puţin de opt premii Compasul de Aur (cel mai vechi premiu pentru design acordat în Europa), premii atribuite unor mari designeri ai lumii. Unul dintre aceste prestigioase premii i-a fost acordat în 1963 pentru… designul unui ceas Veglia.

 

Veglia („veghe”, it., orig.) este o companie cu o îndelungată tradiţie, la fel ca Lorenz, Perseo, Wyler-Vetta, dar debutul acesteia n-a fost în orologerie. Veglia Borletti (căci acesta era numele întreg al brandului) a fost un furnizor de accesorii pentru automobile, asociat ca imagine cu Mercedez-Benz şi Ferrari. Firma a fost fondată iniţial sub numele Veglia, dar la preluarea de către familia Borletti a fost redenumită astfel încît să conţină şi numele de familie al noilor proprietari (Senatore Borletti / Borletti Fratelli / Ditta Fratelli Borletti). Înregistrată iniţial în 1897 de către Romualdo Borletti, pentru a produce ceasuri sub licenţă de la compania americană Westclock şi diverse alte mărci elveţiene şi germane, Veglia a cunoscut o dezvoltare accentuată sub conducerea fiilor fondatorului, Aldo şi Senatore Borletti, care s-au orientat către producţia militară în timpul Primului Război Mondial. După război, firma a revenit la producţia de mecanică fină: instrumente de bord pentru autoturisme, ceasuri, instrumente de măsură şi control. Erau atît de specializaţi încît este celebră o fotografie din 1926 care înfăţisează un grup foarte mare de ceasornicari englezi veniţi să viziteze fabrica Veglia din Milano (vezi foto 15). După cel de-al doilea război mondial, sub conducerea nepoţilor fondatorului, compania a crescut puternic, devenind unul dintre cei mai importanţi fabricanţi de componente auto şi dezvoltîndu-şi activitatea în Franţa, Argentina şi Canada. Tot după război, Fiat a intrat în acţionariatul firmei, iar în 1985, cînd Ferdinando Borletti a decis să se retragă, Fiat a absorbit complet firma, încorporînd-o într-un holding de-al lor. Deoarece era o marcă de ceasuri „private label”, este mai puţin cunoscută faţă de „conaţionalele” ei cu origini italiene, dar era destul de exclusivistă. Ca o curiozitate, în 1950 toate maşinile de curse Mercedes-Benz erau echipate cu instrumente de bord (tahometru, vitezometru, ceas de bord etc.) Veglia !!! De asemenea, maşinile de curse Lancia şi Ferrari erau echipate tot cu instrumente de bord fabricate de Veglia. Ceasurile de mînă Veglia, cu mecanisme elveţiene de top, au apărut firesc, ca un soi de prelungire a instrumentelor de bord Mercedes şi Ferrari. Erau fabricate în ediţii scurte şi destinate numai cunoscătorilor. Astăzi, Veglia Borletti aparţine holdingului Magneti Marelli, dar acesta nu mai foloseşte marca, iar unele modele de ceasuri Veglia, mecanice sau automatice, sînt foarte căutate de colecţionari.

 

Ceasul provine din colecţia personală, arată excelent şi funcţionează la secundă. Se livrează împreună cu brăţara originală, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii ceasuri”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *