Acest ceas Saturn, foarte rar întîlnit pe piaţa ceasurilor vintage sovietice, este echipat cu un mecanism 2604 (sau 32yH) cu 17 rubine (a fost fabricat şi într-o versiune cu numai 15 rubine) şi secundar periferic. Diametrul ceasului este de 36 mm şi distanţa între anse de 17 mm, iar mecanismul are diametrul de 26 mm şi o grosime de 3,9 mm. Balansierul imens, cu şuruburi de compensare şi spirală tip Breguet, efectuează 18.000 de bătăi pe oră. Arcul motor cu spirală dublă asigură, complet încărcat, o rezervă de funcţionare de 37 de ore. Mecanismul, cu seria 12814, pare fabricat în anii ’50 şi este poansonat cu ştanţa fabricii, Tschistopoli Ceasovai Zavod. Capacul spate, în stare perfectă, reprezintă o inovaţie tehnică foarte ingenioasă, care la ceasurile ruseşti mai poate fi întîlnită doar la Kama: închiderea se realizează „în baionetă” (vezi foto 6), cu trei sisteme independente de prindere (se presează şi se roteşte uşor pentru desfacere, la fel şi la închidere dar în sens invers) ! Toate piesele sînt originale. Cadranul arată bine pentru vîrsta lui, cu toate inscripţiile intacte. Neobişnuita fereastră pentru calendar, situată la ora 12, este înconjurată tema spaţială a inelelor planetei Saturn. O altă particularitate a acestui ceas este calendarul, reprezentînd prescurtarea în limba rusă a zilelor săptămînii, care se schimbă odată la… 12 ore ! Practic, ziua rămîne aceeaşi, dar discul face o rotaţie, afişînd aceeaşi zi. Acest lucru este specific modelului Saturn.
Alături de Albatros, Buran, Komandirskie, Generalskie, Kama, Kolos, Svet, Sputnik şi Uran, marca Saturn a fost produsă la fabrica de ceasuri Wostok („răsărit”, în limba rusă). Aceasta îşi are originea în anul de război 1941, cînd a fost mutată Fabrica de Ceasuri nr. 2 din Moscova în localitatea Tschistopol Glavpribor, pe rîul Kama. Aici, la unitatea NK MV 835, a fost produs echipament militar dar şi ceasuri de bord pentru tancuri şi avioane. După terminarea războiului şi revenirea Fabricii nr. 2 la Moscova (devenită mai tîrziu “Slava”), au rămas în Tschistopol capacităţi de producţie unde s-au realizat ceasuri de mînă pentru militari, dar şi ceasuri pentru piaţa civilă. Din 1942 s-a numit Fabrica de Ceasuri Tschistopol (Tschistopol Ciasovaia Zavod). În 1964 a fost stabilit numele de Wostok (abia în 1995 a fost modificat în „Vostok”). În 1952 se realizează ceasul Kama, în carcasă rezistentă la şocuri şi apă. În 1962 se lansează ceasul “Komandirskie”, iar fabrica devine furnizor oficial al Ministerului Apărării din URSS. În 1968 se lansează ceasul “Amfibia”. În 1992 fabrica trece în jurisdicţia Republicii Tatarstan şi ceasurile Vostok sînt exportate în cantităţi mari în Italia, USA, Elveţia. Trebuie menţionat că aici s-a produs între anii 1958 şi 1963 mecanismul “Wostok 2809” cu secundar central, inspirat din celebrul Zenith 135. A fost unul dintre cele mai reuşite mecanisme sovietice, echipînd ceasuri cunoscute pe piaţă ca Volna sau Almaz.
Ceasul provine din colecţia personală şi se află într-o stare foarte bună pentru vîrsta lui. Revizia completă a fost recent efectuată. Se livrează cu cureaua de prezentare, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, rechin, şarpe, capră sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.
Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.