web counterweb counter

ceas Raketa model rar, bezel tip „diamond”, mecanism 2614.H, serie foarte mică

Ceasul Raketa prezentat este un model mai rar întîlnit, cu cadranul de o simplitate dezarmantă şi bezel tip „diamond”, placat cu aur. Este echipat cu un mecanism Raketa 2614.H cu 19 rubine, secundar central şi calendar. Modelul are şi o interesantă complicaţie de setare rapidă a datei, care se face prin tragerea repetată a remontoarului spre înapoi. Ceasul are dimensiunile de 38×43 mm şi distanţa între anse de 18 mm, iar diametrul mecanismului este de 26 mm şi înălţimea de 4,5 mm. Balansierul tip lis, prevăzut cu amortizoare antişoc Poljot-Kirova, efectuează 18.000 de alternanţe pe oră. La acest model, roata balansierului are o construcţie specială, combinînd mai multe aliaje, un experiment reuşit al inginerilor sovietici. De asemenea, acest mecanism (marcat „SU” – Soviet Union) are amortizoare antişoc şi la roata ancorei ! Arcul motor asigură o autonomie de 46 de ore. Cadranul frumos decorat cu dungi galbene este în stare NOS. Carcasa este excelent păstrată, cu un bezel tip „diamond”, placat cu aur. Capacul spate, din oţel, în stare perfectă (vezi şi foto 5), are ştanţată o serie foarte mică: 033. Acest lucru înseamnă că ceasul a fost printre primele 50 de exemplare fabricate din acest model !

 

Ceasurile Raketa sînt o adevărată legenda, împletită cu istoria zbuciumată de 300 de ani a fabricii. Brandul a fost lansat în 1962 de Fabrica de Ceasuri Petrodvorets din Sankt Petersburg (fost Leningrad), în cinstea primului zbor uman în spaţiul cosmic, efectuat de Yuri Gagarin în 1961. Ironic însă, în anii războiului rece marca era percepută negativ în vest, datorită asocierii numelui cu rachetele militare balistice R-16 din programul de înarmare sovietic. Fabrica a fost înfiinţată pentru prima dată în 21 octombrie 1721 de ţarul Petru cel Mare al Rusiei, ca manufactură de tăiat şi şlefuit pietre preţioase şi semi pentru necesităţile coroanei. Aici s-au şlefuit pietre pentru celebrele „ouă Faberge” cît şi pentru multe bijuterii aflate în muzee ca Ermitaj sau Luvru. În 1927 guvernul sovietic a decis înfiinţarea industriei de ceasuri şi una din direcţii a fost colaborarea cu firma franceză LIP, care a cedat licenţa a două mecanisme (R 36 şi T 18) şi a ajutat la implementarea producţiei. Bineînţeles că fabrica din Sankt Petersburg a fost una dintre cele mai potrivite pentru reconversie la noua industrie. De observat că această fabrică a supravieţuit invaziei lui Napoleon, revoluţiei bolşevice, razboiului al doilea mondial, dar şi haosului economic apărut după căderea comunismului. Iniţial, ceasul Raketa a fost produs cu mecanismul adaptat R 36, apoi inginerii sovietici au modificat şi dezvoltat mai multe tipuri de mecanisme. Este una dintre puţinele fabrici de ceasuri care produc „all in house”, adică toate componentele în propriile capacităţi de producţie !

 

Ceasul este într-o stare tehnică şi estetică EXCELENTĂ ! Provine din colecţia personală, unde a stat mulţi ani în condiţii foarte bune. Funcţionează la secundă. Revizia completă a fost făcută recent la Vaisler Horology. Se livrează împreună cu cureaua de prezentare, nouă, dedicată, din piele galbenă cusută cu aţă albă. Transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii ceasuri”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply