web counterweb counter

ceas Poljot Blue Angels Navitimer, cronograf mecanic ediţie limitată la 500 de exemplare, mecanism Poljot 3133

Acest ceas Poljot Blue Angels Navitimer, fabricat în 1992 în ediţie limitată la 500 de exemplare în onoarea celebrului escadron de acrobaţii aeriene Blue Angels, este un cronograf mecanic 60 sec., 30 min. sistem camă-levier. Este echipat cu un mecanism Poljot 3133 cu 23 de rubine, secundar periferic la ora 9 şi calendar. Acesta este o copie aproape fidelă a lui Valjoux 7734, însă inginerii sovietici au adus multiple îmbunătăţiri mecanismului. Ceasul are diametrul de 44 mm şi distanţa între anse de 20 mm, iar dimensiunile mecanismului sînt 31 mm diametru şi 7,35 mm înălţime. Mecanismul are seria 40619. Balansierul imens efectuează 21.600 de alternanţe pe oră şi este prevăzut cu amortizoare Poljot-Kirova. Arcul motor asigură, complet armat, o fenomenală rezervă de putere de 51 de ore (dacă porniţi cronograful, rezerva de mers scade). Cadranul alb, perfect, este gradat cu multiple scale telemetrice şi evidenţiat de albastrul cercului de 100 de subdiviziuni din mijloc şi de roşul viu al diverselor gradaţii (cu ajutorul acestora, pilotul poate face diferite calcule: începutul zborului, întoarcerea cap compas, rezerva de carburant etc.). Data, situată într-o apertură la ora 6, se schimbă în mod precis la miezul nopţii. Pe cadran, la ora 12, este inscripţionat numele escadrilei Blue Angels şi silueta unui avion MiG-29 Fulcrum. Indicatoarele sînt fosforescente (vezi foto 19). Carcasa din oţel este în stare perfectă, cu coroniţele şi push-erele în stare foarte bună. Capacul spate, din oţel, este gravat cu emblema Poljot şi nr. de serie 462 \ 500. Geamul este din cristal bombat, fără nici o zgîrietură. Cureaua este cea originală, marcată “Pilot”, din piele de bizon, cu catarama originală marcată cu logo-ul Poljot pe clasp-ul de siguranţă (vezi foto 5, 11, 16). Ceasul funcţionează impecabil, acul cronograf resetează la 0. Mecanismul cronograf este pornit şi oprit cu ajutorul butonului de sus şi este resetat folosind butonul de jos. Un ceas NOS, în ediţie limitată la 500 de exemplare, o prezenţă pe care cu greu te poţi abţine să n-o remarci la încheietura mîinii oricărui bărbat.

 

Marca Poljot („Zbor”), este una din cele mai cunoscute din gama industriei orologere sovietice. A fost fondată în 1930 din ordinul lui Stalin, sub numele „Prima Fabrică de Ceasuri a Statului” şi o perioadă a purtat şi numele de „Kirova” după un fruntaş al revoluţiei bolşevice, iar după război a fost readusă în Moscova şi s-a adoptat numele de „Prima Fabrică de Ceasuri Moscova”. Consacrarea ei s-a produs cînd Iuri Gagarin, cu ocazia primului zbor uman în spaţiul cosmic, a purtat la mînă un ceas „Sturmanskie” (Navigator), un produs de serie al acestei fabrici pentru aviatorii sovietici şi nu o comandă specială dedicată evenimentului. Succesul misiunii a determinat şi stabilirea definitivă a numelui fabricii „Poljot” în 1964. De notat că în 1965 s-a înregistrat încă un succes cosmic, odată cu zborul lui Alexei Leonov – primul om care a ieşit în spaţiul cosmic din cabina sa şi care a purtat un ceas cronograf „Strela” (Săgeata), tot produs de serie al acestei fabrici. În anii ’70 cronograful Strela a fost înlocuit cu o variantă sovietică a celebrului Valjoux 7734, respectiv Poljot 3133, care a înregistrat cea mai îndelungată funcţionare a unui ceas în spaţiul cosmic, fiind purtat de Valery Poliakov în timpul misiunii de 240 de zile la bordul staţiei Mir, în 1988. Din anul 2000 firma a trecut în proprietate particulară şi a revenit în forţă pe piaţă, cu ceasuri de lux competitive. De-a lungul anilor, ceasurile Poljot au fost luate în spaţiu de astronauţi din Franţa, Germania, Rusia sau Ucraina. În anii ’70 începe producţia modelului 3133. Pentru acest mecanism, colectivul de designeri a primit Premiul de Stat al URSS. Ceasurile echipate cu calibrul 3133 erau deasemenea destinate strict Armatei şi Marinei Sovietice, nefiind disponibile comercial.

 

Între mecanismul Poljot 3133 şi mecanismul Valjoux 7734 putem observa existenţa unor asemănări, dar şi a unor diferenţe între cele două calibre. Asemănările se datorează faptului că sovieticii au cumpărat de la elveţieni linia de producţie pentru mecanismul Valjoux 7734, însă mecanismul Poljot 3133 are cîteva îmbunătăţiri faţă de varianta elveţiană: are 5 rubine suplimentare (23 rubine Poljot 3133 faţă de 17 rubine Valjoux 7734),, iar frecvenţa de lucru este mai mare (21.600 de alternanţe Poljot 3133, faţă de 18.000 de bătăi Valjoux 7734). Alte diferenţe între cele două calibre sînt vizibile la o verificare amănunţită la puntea balansierului, şurubul de fixare a levierului stop/reset, sistemul de schimbare a calendarului, balansier, sistemul antişoc al balansierului, rubinul inferior al roţii intermediare, pîrghia pentru stop/reset, poziţia picioruşelor cadranului, grosimea mecanismului şi discul calendar. Din experienţa noastră, putem spune că acest mecanism poate fi reglat pentru precizii de < 5 s./ zi şi rezerva de mers se poate situa chiar şi în jurul valorii de 60 de ore fără mecanismul cronograf pornit (specialiştii susţin că acest calibru are o precizie medie de -2 +5 s./ zi, la o temperatură de ±20°C).

 

Blue Angels este o escadrilă americană de acrobaţie aeriană înfiinţată în 1946 prin ordinul amiralului Nimitz (ceea ce o face a doua cea mai veche echipă de demonstraţii aeriene, după Patrouille de France, înfiinţată în 1931), cu baza la Pensacola. Susţine în fiecare an circa 60 de demonstraţii în Statele Unite, Canada şi alte ţări din lume. În 1992, excadrila Blue Angels a susţinut o serie de show-uri aviatice în fosta Uniune Sovietică, prilej cu care au zburat pe două avioane sovietice de vînătoare celebre, Suhoi Su-27 Flanker şi MiG-29 Fulcrum. Acesta din urmă apare, stilizat, şi pe cadranul ceasului prezentat aici, în memoria acelor momente unice. Mikoian-Gurevici MiG-29 (în alfabetul chirilic Микоян и Гуревич МиГ-29) este un avion de vînătoare, cu reacție, din generația a patra, proiectat în Uniunea Sovietică pentru a îndeplini rolul unui avion de superioritate aeriană. În codul NATO este denumit “Fulcrum”. Avionul a fost dezvoltat în anii 1970 de biroul de proiectare Mikoian și a fost introdus în dotarea Forțelor Aeriene Sovietice în anul 1983. În prezent, se află în dotarea forțelor aeriene a peste 25 de țări. MiG-29, alături de Suhoi Su-27, a fost proiectat pentru a contracara avioanele de vînătoare americane F-15 Eagle și F-16 Fighting Falcon. Avionul s-a aflat și în dotarea Forțelor Aeriene Române.

 

Ceasul provine din colecţia personală şi se află într-o stare tehnică şi estetică NOS ! Se livrează împreună cu cureaua originală, din piele de bizon, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, rechin, şarpe, capră sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 3-4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply

error: Content is protected !!