web counterweb counter

piese Cromef (mecanisme, cadrane, piese etc.) NOS

Lot format din 8 cadrane pătrate albe cu cifre arabe, 1 cadran auriu rotund cu fereastră de dată, 4 inele distanţier diferite, 3 garnituri de etanşare, 1 cadran albastru metalizat cu fereastră de dată şi mecanism, 1 cadran şampanie cu calendar şi mecanism + un calendar suplimentar + un cadran gri metalizat, 1 mecanism Cromef cu partea de calendar, 1 alt mecanism Cromef cu partea de calendar, 1 mecanism cu piese, 2 mecanisme pentru piese, 1 mecanism cu cadran gri metalizat cu calendar şi indicatoare, 1 mecanism cu cadran şampanie cu calendar, alte piese inclusiv remontoare şi coroniţe originale. Fotografiile sper că sînt suficiente. Toate în stare foarte bună.

 

Istoria ceasurilor de mînă româneşti începe la Crăciunul anului 1978, în 26 decembrie, cînd tovarăşul Nicolae Ceauşescu a făcut o vizită de lucru la Întreprinderea de Mecanică Fină din Bucureşti şi a ordonat imediat să înceapă producţia de ceasuri ! Aşa a început un program care s-a concretizat cu demarajul, în 1985, a producţiei ceasurilor de mînă Cromef, un model de ceas quartz cu motor “pas cu pas”. Modelul, realizat în 7 variante diferenţiate de forma carcasei şi culoarea cadranului, era destinat doar bărbaţilor şi costa la vremea respectivă 475 de lei, adică echivalentul a jumătate din salariul de bază al unui muncitor proaspăt angajat. Cromef a reprezentat doar o etapă intermediară prin care s-a făcut trecerea de la la varianta quartz digitală Optimef (lansată în 1978-1979) către ceasurile mecanice Orex (de la: „ORa EXactă”), care au fost produse începînd cu finele anului 1985. Ceasurile Cromef, rar întîlnite astăzi tocmai datorită perioadei foarte scurte de fabricaţie, erau echipate cu mecanisme UMF cal. 14, de provenienţă RDG (DDR), fabricate de Ruhla. Acest tip de mecanism a fost prezentat prima dată în 1978, la expoziţia tehnică de la Leipzig, intrînd un an mai tîrziu în producţia de serie. Este un mecanism quartz foarte interesant, cu 7 rubine, deci de o calitate foarte bună la vremea respectivă (ba chiar şi astăzi). “Etapa” următoare a ceasurilor româneşti s-a numit Orex, ceasuri mecanice cu mecanismele ST-5 şi ST-6 cu 19 rubine de la firma chineză Sea Gull. Ulterior au fost folosite şi mecanismele SB-1; SZ-1 şi SB-5Z cu 17 rubine, de la firma chineză Shanghai Zuanshi. După 1995 au fost folosite mecanismele sovietice 2414 si 2428 de la firma Slava. La Întreprinderea de Mecanică Fină se executau doar carcasa, cadranul, arătătoarele, capacul şi barele telescopice, după propriile modele de design. Mecanismele veneau asamblate de la furnizori, iar la Bucureşti se efectua montajul final şi reglajele. A existat şi un plan de asimilare treptată a producţiei integrale, dar după evenimentele din decembrie 1989 vînzările au scăzut dramatic. Anul 2000 a fost anul îngropării definitive a toată Întreprinderea de Mecanică Fină Bucureşti. A fost vîndută la un preţ de nimic de statul roman unui cetăţean italian, Sergio Mollo, care a condus cu pricepere distrugerea completă şi definitivă a fabricii. Astăzi, pentru pasionaţii de ceasuri, deţinerea (cel puţin) unui Optimef, Cromef sau Orex este un „must have”, fie şi măcar datorită faptului că au rămas singurele ceasuri produse vreodată în România.

 

Majoritatea pieselor sînt NOS, dar n-am verificat dacă funcţionează (nici n-aş şti cum :D). Au fost păstrate probabil într-un stoc vechi, arată foarte bine. Se livrează împreună cu cutiile în care au fost păstrate, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii ceasuri”.

 

Atenţie: feriţi ceasurile de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi au mecanisme solide cu amortizoare la balansier, sînt totuşi doar nişte ceasuri ! Feriţi-le de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă au garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care le perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să le faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply