web counterweb counter

ceas Tourist Wehrmachtswerk, mecanism AS 1130 fabricaţie circa 1955 – 1960

Acest ceas Tourist dispune de un mecanism AS 1130 cu 17 rubine (a fost produs şi în variante cu 15, 16 sau 21 de rubine) şi secundar periferic, fabricat aproximativ între 1955 şi 1960. Supranumit Wehrmachtswerk (mecanism militar), acest mecanism era atît de fiabil încît a fost modificat de firme orologere de prestigiu, pentru a dezvolta noi mecanisme: Alpina 652, Dugena 838 ba chiar şi Girard-Perregaux 27. Opţional, era prevăzut şi cu un regulator Reed’s. Calibrul iniţial avea 13”’ (linie – unitate de măsură tradiţională în orologerie folosită pentru a defini diametrul unui mecanism; o linie corespunde la 2,255 mm; numărul liniilor unui ceas, indiferent de număr, se numeşte calibru), dar au fost fabricate şi două calibre de 13,5”’ precum şi unul de 14”’, acestea fiind produse însă doar pentru scurt timp înainte să fie înlocuite cu AS 1188 cu secundar central direct. Ceasul are diametrul de 37 mm şi distanţa între anse de 18 mm, iar mecanismul are 25,6 mm diametru şi 3,6 mm înălţime. Balansierul lis, prevăzut cu amortizoare Incabloc, se roteşte cu 18.000 de alternanţe pe oră, iar arcul motor asigură, complet armat, o rezervă de mers de 39 de ore. Cadranul are indecşi orari şi indicatoare foarte lizibile. Capacul spate, filetat, este din oţel şi are gravate siluetele unui tanc (sau transportor blindat) şi unei rachete.

 

Tourist a fost o marcă elveţiană de ceasuri, fabricată între 1950 şi 1970 în orăşelul Welschenrohr (districtul Thal, cantonul Solothurn; în franceză – Rosières) de către manufactura Adolf Allemann Fils SA. Dezvoltatorul acestui brand a fost Adolf Allemann, născut în 1917 la Balsthal. Tot în Welschenrohr are fabrica un alt important producător de ceasuri, Gunzinger Frères S.A. (cunoscut datorită brandului Technos). Potrivit Registrului Comercial Elveţian (acolo unde sînt datele tuturor firmelor înregistrate vreodată în Ţara Cantoanelor, precum şi a contractelor lor), marca Tourist era distribuită de mai multe firme: Friedrich Mauthe Gmbh (cu sediul în Schwenningen, Germania), Phinney-Walker Co. (înregistrată în Nwe York, U.S.A.), Semca SA / Louis Schwab (cu capacităţi de desfacere în Moutier, Lausanne şi Delémont – Elveţia). După retragerea din afaceri a lui Alleman, drepturile au fost achiziţionate de Schindler & Moenig SA / Lloyd & Limaro SA, care au continuat să vîndă o scurtă perioadă de timp, pînă cînd falimentul i-a forţat să tragă definitv obloanele, la fel ca alte sute de mărci elveţiene mai mici. Deosebit de remarcabil este modelul Tourist Everlight, creat în 1957 în premieră mondială ca primul ceas cu cadran iluminat electric, cu ajutorul unui acumulator. Adolf Allemann moare în 1993, iar ceasurile Tourist pe care colecţionarii le găsesc din ce în ce mai greu astăzi rămîn să măsoare mai departe timpul.

 

Ceasul arată bine şi funcţionează la secundă. Se livrează cu cureaua de prezentare, nouă, din piele neagră. Transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”). Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 3-4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply

error: Content is protected !!