ceas Orex „Made in Romania”, actele originale, mecanism SB 1, capac gravat Petrom R.A., ediţie limitată la 1991 exemplare cu ocazia înfiinţării Regiei Autonome a Petrolului

Share

Acest ceas Orex în stare foarte bună de conservare este echipat cu un mecanism SB 1 cu 17 rubine, secundar central şi calendar. Ceasul, fabricat în 1989 sau 1990, are diametrul de 37 mm şi distanţa între anse de 18 mm. Calibrul are ca parte componentă principală un regulator de tip „swiss anker” cu balansier lis din glucydur ce bate cu 21.600 de oscilaţii pe oră. Arcul motor asigură, complet armat, o rezervă de mers de 40 de ore. Ceasul are toate piesele originale. Carcasa este în stare perfectă. Acest tip de Orex este printre primele variante fabricate în România şi echipate cu mecanisme produse la fabrica Shanghai Zuanshi (China). Mecanismul SB 1 a fost lansat în 1968, avînd ca bază mecanismul elveţian Anton Schild AS 1187. Prin studii proprii, chinezii au dezvoltat diverse variante ale acestui mecanism, cu îmbunătăţiri şi optimizări (conf. „A Chunlei, „Shanghai high-grade Standard movement”). Întreprinderea de Mecanică Fină Bucureşti era unul dintre clienţii importanţi pentru aceste mecanisme. Cadranul perfect conservat, auriu, cu cifre romane, poartă cu mîndrie la ora 6 inscripţia „Made in Romania” (vezi şi foto 7). Capacul spate din inox este marcat cu sigla „Mecanică Fină” şi gravat manual „Petrom RA”. Aceasta este o ediţie limitată la 1991 de piese (nu prin fabricaţie ci prin gravura de pe spate), dedicată înfiinţării, în anul 1991, a Regiei Autonome a Petrolului, Petrom SA, care a preluat toate activitățile de exploatare a resurselor de țiței. Aceasta a devenit succesorul celor 160 de ani de istorie a petrolului în România. În 1997, Petrom R.A. a fost transformată în Societatea Națională Petrom S.A., care includea mai multe zone de producție, două rafinării, activitate de produse chimice, rețele de transport și entități locale de distribuție (PECO). În 2001, Societatea Națională a Petrolului este listată la Bursa de Valori din București, iar în 2002 se demarează procesul de privatizare, finalizat în 2004 prin achiziția de către OMV, companie austriacă, a 51,01% din acțiunile SNP. Ceasul este însoţit de actele originale.

 

Istoria ceasurilor de mînă româneşti Orex (de la: „ORa EXactă”) începe la Crăciunul anului 1978, în 26 decembrie, cînd Nicolae Ceauşescu a făcut o vizită de lucru la Întreprinderea de Mecanică Fină din Bucureşti şi a ordonat să se înceapă imediat producţia de ceasuri ! Aşa a început un program de studii şi investiţii care s-a concretizat cu livrarea, în 1985, a primelor 50.000 de ceasuri Orex şi cu demarajul, în acelaşi an, a producţiei ceasurilor de mînă Optimef – cu quartz şi afişaj digital, şi Orex – mecanice cu mecanismele ST-5 şi ST-6 cu 19 rubine de la firma chineză Sea Gull. Ulterior au fost folosite şi mecanismele SB-1; SZ-1 şi SB-5Z cu 17 rubine, de la firma chineză Shanghai Zuanshi (printre furnizorii vizaţi iniţial erau Sandoz, Ruhla şi Lanco !). După 1995 au fost folosite mecanismele sovietice 2414 si 2428 de la firma Slava. De notat că la Întreprinderea de Mecanică Fină se executau doar carcasa, cadranul, arătătoarele, capacul şi barele telescopice, după propriile modele de design. Mecanismele veneau asamblate de la furnizori, iar la Bucureşti se efectua montajul final şi reglajele. A existat şi un plan de asimilare treptată a producţiei integrale, dar după evenimentele din decembrie 1989 vînzările au scăzut dramatic. Anul 2000 a fost anul îngropării definitive a toată Întreprinderea de Mecanică Fină Bucureşti. A fost vîndută la un preţ de nimic de statul român unui cetăţean italian, Sergio Mollo, care a distrus-o complet şi definitiv. Astăzi, pentru pasionaţii de ceasuri, deţinerea (cel puţin) unui Orex este un „must have”, fie şi măcar datorită faptului că a rămas singurul ceas produs vreodată în România.

 

Ceasul arată şi funcţionează foarte bine ! Revizia completă a fost făcută recent. Se livrează cu o curea din piele, nouă, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Dacă se doreşte livrarea cu cureaua tricoloră NATO din fotografii, preţul creşte cu 75 lei. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, reptilă sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *