web counterweb counter

ceas Onsa Preference, mecanism Felsa 4010 fabricaţie anii ’50

Ceasul prezentat este echipat cu un mecanism Felsa F 4010 în varianta cu 17 rubine şi secundar central, fabricat în anii ’50. Mecanismul are diametrul de 26 mm şi înălţimea de 3,6 mm, iar ceasul are diametrul de 36 mm şi distanţa între anse de 18 mm. Balansierul tip lis prevăzut cu amortizoare antişoc rudimentare specifice anilor ’50 bate cu o frecvenţă de 18.000 de bătăi pe oră, iar arcul motor asigură, complet încărcat, o rezervă de putere de 44 de ore. Acest tip de mecanism a mai echipat de-a lungul timpului şi ceasuri Alpina sau Gruen (mecanismele Hislon 2000 şi Gruen N522CD). Cadranul poartă patina timpului şi este marcat cu logo-ul brandului. Capacul spate, din oţel, cu seria 1180 şi o gravură reprezentînd un cavaler cu armură şi coif cu panaş bogat alături de un scut cu trei săgeţi, este în stare absolut perfectă (vezi foto 3 şi 5). Carcasa este placată cu aur.

 

Onsa este o manufactură destul de interesantă, cel puţin în ce priveşte ambiţiile orologere, dublate de multe ori de o calitate fără cusur. Compania a fost fondată în 1923 la Legnau (cantonul elveţian Berna) de către ceasornicarul Hans Gilomen, ca mic producător de familie tip boutique. Gama de produse includea ceasuri din aur, cronografe custom made, ceasuri cu bioritm, ceasuri de mînă cu alarmă şi ceasuri de buzunar. În 1943, după o ucenicie completă în ceasornicărie, Hans-Jörg se alătură companiei fondate de tatăl său. Împreună, tatăl şi fiul, au transformat Onsa într-un brand recunoscut la nivel internaţional. Compania s-a aflat mereu în pas cu vremurile, graţie unei strategii inovatoare de marketing. În 1949 Onsa pune un picior în cursele moto şi timp de mai mulţi ani premiază Grand Prix-ul de la Berna. Firma s-a extins constant pînă spre sfîrşitul anilor ’50, presînd mereu limitele orologeriei, pentru a fi consideraţi egalii unor mărci celebre cum erau Longines şi Omega ! În 1957 două ceasuri automatice Onsa, rezistente la apă, au „supravieţuit” legendarei traversări a Atlanticului de către „Mayflower II”: un ceas era ataşat la cîrma navei, iar celălalt înfrunta curajos vîntul şi ploaia în vîrful catargului ! În acelaşi an Onsa cucereşte şi cerul: absolut toţi piloţii companiei aeriene belgiene Sabena sînt dotaţi cu ceasuri Onsa ! Trei ani mai tîrziu, scufundătorul elveţian Hannes Keller stabileşte un nou record mondial în Lago Maggiore. Alături de el, modelul Onsa Scaphandrier funcţionează la o adîncime de 155 metri. În 1970, după moartea tatălui său, Hans-Jörg Gilomen restructurează compania dar situaţia economică îl obligă să se concentreze pe piaţa europeană şi, în cele din urmă, numai pe cea elveţiană. Practic, Onsa a reuşit să supravieţuiască consolidărilor industriei orologere elveţiene şi crizei quartz-ului prin întoarcerea la rădăcini, ca fabricant de tip boutique. Firma este încă în afaceri, după ce în 1989 a fost cumpărată de Domenico Granito.

 

Ceasul face parte din colecţia personală şi este într-o stare tehnică şi estetică bună pentru vîrsta venerabilă pe care o are. Se livrează cu cureaua de prezentare, nouă, din piele neagră cu cusături galbene. Transportul cade în sarcina cumpărătorului. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „curele piele”, „perniţe” şi „cutii ceasuri”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 3-4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply

error: Content is protected !!