web counterweb counter

ceas HMC (H. Moser & Cie.), cronograf mecanic foarte rar, mecanism rar Landeron 248

Acest cronograf mecanic foarte rar, aparţinînd unei case orologere de mare prestigiu, este echipat cu unul dintre cele mai fabuloase şi mai fiabile mecanisme cronograf produse vreodată, Landeron 248, un adevărat festin pentru ochi. Este un cronograf mecanic 60 sec. 30 min., cu TREI scale gradate pe marginile cadranului, dintre care una tahimetrică, de culori diferite: roşu, negru şi albastru. Ceasul are diametrul de 40 mm şi distanţa între anse de 18 mm, iar dimensiunile mecanismului, fabricat cu aproximaţie între 1950 şi 1959, sînt 31 mm diametru şi 6,2 înălţime. Balansierul imens, tip lis, efectuează 18.000 de alternanţe pe oră şi este prevăzut cu amortizoare Incabloc. Arcul motor asigură, complet armat, o rezervă de putere de 42 de ore. Cadranul este marcat cu emblema HMC iar capacul spate, din oţel, filetat, are seria 879876. Carcasa Max Droz-dit-Busset este placată cu aur roz (marcaj între anse, BMD, la ora 12). Un ceas greu de găsit într-o stare bună şi care arată mult mai bine în realitate ! Funcţionează impecabil, la secundă. Acul cronografului resetează exact, fără abatere. De menţionat o particularitate interesantă: în timp ce la majoritatea cronografelor mecanismul este pornit şi oprit cu ajutorul butonului de sus şi este resetat folosind butonul de jos, la Landeron 248 butonul de sus porneşte mecanismul iar butonul de jos este folosit atît pentru oprire cît şi pentru resetare ! Pe eBay, astfel de piese echipate cu Landeron 248 se vînd cu sume între 500 şi 1.000 de euro.

 

Marca HMC a fost deţinută de celebra H. Moser & Cie. “Aş spune că H. Moser & Cie. este o companie rară. Ce face HMC atît de specială, de rară ? Unicitatea, pentru că nu oricine posedă un Moser, tradiţia şi ceea ce numim true value – inovaţie, ingeniozitate, o uimitoare mecanică”, spune Edouard Meylan, actualul CEO al H. Moser & Cie, completat de Georges-Henri Meylan, Chairman al companiei: “Oamenii care deţin un ceas H. Moser & Cie. nu cumpără un instrument de citit timpul, ci istorie ! Cine vrea doar un instrument de citit timpul nu face parte dintre clienţii noştri.” De altfel, astăzi, compania promovează producţia in house ca fiind sacrosanctă, iar ceasurile lor sînt produse într-un număr foarte mic. Acest lucru le face foarte rare. Atît de rare încît, de fapt, probabil că n-aţi văzut niciodată unul. Această filosofie a fost adoptată de Heinrich Moser încă de la debutul său în orologerie şi a rămas pînă astăzi o poveste cunoscută de foarte puţini oameni. Născut în 1805 în Schaffhausen, Johann Heinrich Moser (vezi foto 10) făcea parte dintr-o familie de ceasornicari şi a fost pregătit încă din copilărie în acelaşi domeniu. La 22 de ani el se mută în Rusia, unde fondează un imperiu orologer cunoscut sub numele de H. Moser & Cie. Ulterior deschide o fabrică şi în legendarul orăşel elveţian Le Locle, unde o parte însemnată a producţiei era achiziţionată de Urban Jurgensen şi Jaeger-LeCoultre. Producea aproximativ 70 de calibre diferite, în 1913 fiind declarat furnizor oficial al casei imperiale ruse. “Un bărbat ar trebui să poarte ceas. Dar ceasul trebuie să fie Moser”, scria marele poet rus Maiakovski în anii ’20, cînd nimeni nu putea presupune că acest slogan ar putea deveni relevant. Curînd, ceasurile Moser şi-au cîştigat aprecierea nu doar la Moscova şi Sankt Petersburg, ci şi în ţara natală a fondatorului, la Schaffhausen. În 1917, cînd autorităţile sovietice au expropriat fabrica, i-au recompensat pe cei mai buni proletari cu ceasuri Moser. Printre ei, însuşi Lenin ! După întoarcerea în oraşul său natal, H. Moser a contribuit la boom-ul industrial al oraşului, în special prin construirea unui baraj hidroelectric pe Rin, baraj ce avea să alimenteze cu energie ieftină maşinile fabricilor de ceasuri. De asemenea, Moser a reuşit să-l atragă pe Florentine Ariosto Jones, invitîndu-l în oraş şi convingîndu-l să investească acolo. Aşa a luat naştere o altă companie celebră în lumea orologeriei, IWC. În 1980 fabrica din Le Locle a fost închisă pentru totdeauna. La finele anului 2005, cu ocazia aniversării a 200 de ani de la naşterea fondatorului, marca a fost relansată.

 

Landeron este un nume faimos în lumea cronografelor, calibrele lor fiind prezente în multe branduri de ceasuri, de-a lungul timpului. Cumpărată de Ebauches S.A. (cunoscută azi ca ETA) în 1921, compania Landeron a produs o gamă largă de mecanisme cronograf, multe bazate pe cea mai importantă invenţie a lor, calibrul “camă-levier” patentat în 1940. Acest tip de mecanism controlează funcţiile de start\ stop şi reset ale unui cronograf, iar dezvoltarea acestuia a oferit o alternativă la mecanismul cu roată coloană, mult mai dificil de realizat şi care, dacă se defecta, era foarte greu şi foarte costisitor de reparat. Calibrele din “seria 48” au fost unele dintre cele mai populare produse de Landeron. Seria a început în 1937 cu calibrul 48 şi a fost revizuită de două ori pentru a produce calibrul 148 şi respectiv 248. Producţia seriei 48 a fost oprită în 1970, după realizarea a circa 3,5 milioane de unităţi, iar marca Landeron a dispărut subit la scurt timp după aceea.

 

Ceasul arată foarte bine în realitate şi funcţionează perfect. Se livrează împreună cu cureaua de prezentare, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi comanda o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”). Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply