ceas Enicar Ocean Pearl, mecanism Ariste Racine 982 fabricaţie anii ’50, carcasă Thermocompact

Share

Acest ceas Enicar Ocean Pearl este un model echipat cu un superb mecanism auriu AR 982 (17 rubine, armare manuală şi secundar periferic). Ceasul are diametrul de 37 mm şi distanţa între anse de 18 mm, iar mecanismul are 23,3 mm diametru şi o înălţime de numai 3,5 mm. Balansierul lis prevăzut cu amortizoare Incabloc se roteşte cu 18.000 de alternanţe pe oră, iar arcul motor asigură, complet armat, o rezervă de mers de 41 de ore. Cadranul este în stare excepţională. Carcasa fabricată de Thermocompact SA este placată cu 20 de microni de aur (marcaj între anse, la ora 6, atît pentru placaj cît şi pentru fabricant). Capacul spate din oţel, în stare foarte bună, este semnat cu numele mărcii şi al modelului şi are seria 982-12-01. Capacul are o frumoasă gravură cu un delfin ţîşnind din valuri după o perlă. Mecanismul este marcat Star Jewels, Enicar. Ceasul are doar 8 mm grosime, cu tot cu geam.

 

https://www.chrono24.ro/enicar/star-jewels-ocean-pearl-vintage-manual-winding—rare–id13097837.htm

 

https://www.chrono24.ro/enicar/ocean-pearl–id13283580.htm

 

Manufactura elveţiană Enicar a fost fondată în 1913 de către Ariste Racine şi soţia sa, cu sediul în Rue du Crêt 24, La Chaux-de-Fonds. Pentru că marca „Racine” era deja înregistrată de către Jules Racine, Ariste a folosit o anagramă pentru noua companie şi a înregistrat numele Enicar, un brand atemporal recunoscut pentru calitatea sa vreme de aproape 100 de ani. Emblema mărcii este planeta Saturn. Ariste Racine este primul fabricant elveţian care, în 1914, a utilizat radiul ca o modalitate de a face indicatoarele şi chiar cadranele vizibile în întuneric. De aceea sînt extrem de rare ceasurile Enicar din perioada de dinainte de anii ’40 al căror cadran arată foarte bine, deoarece radiul „arde” cu timpul atît vopseaua cît şi metalul. După un succes fulminant încă de la lansare, manufactura îşi mută sediul la Lengnau, unde începe să producă propriile mecanisme şi lansează o linie de ceasuri militare foarte robuste. Pe la mijlocul anilor ’40 Enicar dezvoltă primul său cronograf, iar în anii ’60-’70 produce propriile mecanisme automatice, Rubirotor. Unul dintre cele mai de succes modele ale sale, Sherpa (o analogie la neobişnuita încredere şi rezistenţă a transportatorilor locali de materiale pentru expediţiile pe Everest), a fost botezat astfel cu ocazia expediţiei din 1956 pe Himalaya, cînd toţi membri echipei au purtat la mînă ceasuri Enicar. Odată cu lansarea acestui model, pentru Enicar a început o perioadă de aur. În 1957 compania ţinea prima pagină a ziarelor cu un cronometru ataşat la cîrma navei Mayflower II, care a traversat Atlanticul în 50 de zile (vezi foto 9). Ceasul a supravieţuit oricăror încercări. În acelaşi an compania a adoptat sloganul „Precision time in space, on the earth and over the seas”. În 1958, Stirling Moss, unul dintre cei mai mari piloţi britanici de Formula 1, împreună cu australianul Ken Rosewall, unul dintre cei mai mari jucători de tenis ai momentului, au devenit imaginea Enicar. Manufactura a fost una dintre marile succese ale orologeriei elveţiene. Încercînd să supravieţuiască exploziei de ceasuri ieftine cu quartz fabricate în Asia, a intrat în cele din urmă în faliment în 1988.

 

Thermocompact SA, înregistrată împreună cu Galvacompact SA în 1960, cu sediul la Geneva, de către Laboratoarele F. Margot, era unul dintre fabricanţii preferaţi de mărcile mai mici. Cu o execuţie peste medie a finisajelor, Thermocompact SA producea carcase placate cu aur, indicatoare şi cadrane pentru ceasuri. Simbolul acestui fabricant este TC, înscris într-un paralelipiped neregulat.

 

Ceasul provine din colecţia personală şi este într-o condiţie tehnică şi estetică excelentă pentru vîrsta lui. Se livrează împreună cu cureaua de prezentare, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi comanda o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”). Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *