web counterweb counter

ceas Doxa oţel, cadran negru, mecanism Doxa 103 cu spirală Nivarox (rezervat d-na C.I. !)

Acest ceas Doxa, fabricat cu aproximaţie în 1959 sau 1960, este echipat cu un mecanism Doxa 103 cu 17 rubine şi secundar central (derivat dintr-o bază ETA 2391), cu diametrul de 25,6 mm şi înălţimea de 3,6 mm. Mecanismul beneficiază de o spirală balansier tip Nivarox-I, din oţel albăstrit termic. Ceasul are diametrul de 37 mm şi distanţa între anse de 18 mm. Balansierul din glucydur, prevăzut cu şuruburi de compensare, efectuează 18.000 de alternanţe pe oră, iar arcul motor, din elinvar, complet armat, asigură o rezervă de mers de 47 de ore. Capacul spate, din oţel, în stare foarte bună, este marcat pe interior cu logo-ul Doxa şi la exterior cu serial number-ul 6050767 \ 10321-1. Carcasa, din oţel, arată foarte bine. Cadranul negru este în stare bună, fiind foarte lizibili indecşii orari şi indicatoarele aurii, originale. Ceasul merge foarte precis chiar şi astăzi, la aproape 60 de ani de la fabricare.

 

„Totul se schimbă: oamenii, maşinile, moda, doar ceasurile rămîn un adevărat atribut al bunului gust şi al stilului. Cu cît este mai veche tradiţia şi istoria unui ceas, cu atît mai atractiv este acesta. Este exact ceea ce credem aici, la Doxa”. Sînt cuvintele fondatorului acestei celebre case orologere, Georges Ducommun, rostite cu mai bine de 120 de ani în urmă. Fondată în 1889 în inima Elveţiei, Doxa înseamnă „opinie unanim acceptată” în greaca veche. Georges Ducommun (1868-1936), fondatorul brandului Doxa, s-a născut ca al 13-lea copil al unei familii sărace dintr-un mic orăşel elveţian din munţii Jura, numit Le Locle. Pentru a se putea întreţine, Georges a început să lucreze de mic ca ucenic într-o fabrică de ceasuri. A fost o chestiune de timp pînă să ajungă să iubească mecanismele complicate care l-au făcut celebru peste ani. La numai 20 de ani, Georges Ducommun şi-a deschis propriul atelier de ceasornicărie, dar a fost nevoit să muncească din greu, mergînd uneori pe jos zeci de kilometri pentru a livra ceasurile comandate. Cînd a fost inventat automobilul, Ducommun a fost primul care şi-a cumpărat unul, construindu-şi un garaj şi o benzinărie proprie. Fiind un om de afaceri perspicace şi în acelaşi timp un împătimit şofer, el a înţeles să reacţioneze în propriul fel: a început să producă ceasuri pentru maşini şi pentru panourile de instrumente ale avioanelor. A fost primul care a folosit un mecanism de înaltă calitate cu o rezervă de putere de 8 zile, pe care l-a şi patentat în 1908 iar astăzi este cunoscut ca „Doxa 8 zile” (folosit multă vreme de Bugatti pentru echiparea maşinilor sale de curse). Ceasurile Doxa au intrat în cultura populară şi sînt sinonime astăzi cu calitatea şi precizia.

 

Nivarox este furnizorul de spirale balansier cel mai agreeat de marile companii orologere elveţiene. Pînă şi Patek Philippe utilizează în ceasurile sale spirale Nivarox ! Povestea fabricii începe în 1933, cînd dr. Straumann a perfecţionat în laboratorul său din Waldenbourg procesul de fabricaţie al spiralelor de balansier. Denumirea companiei este de fapt un acronim german pentru „nicht variabel oxydfest”. Nivarox este un aliaj special utilizat cu preponderenţă în industria orologeră, dar şi la instrumentele chirurgicale. Face parte din aceeaşi categorie ca Elinvar, Ni-Span, Vibralloy etc. Există mai multe versiuni ale aliajului de Nivarox: în cele mai multe fierul este baza, apoi o variaţie de nichel între 30-40%, 0,7-1% beriliu, unele versiuni au o concentraţie de 6-9% molibden în timp ce altele conţin 8% crom, titaniul este prezent şi el în proporţie de 1%, mangan 0,7-0,8%, silicon 0,1-0,2% şi carbon cu urme de pînă la 0,2%. Spiralele confecţionate din aceste aliaje sînt foarte rezistente la uzură, foarte non-magnetice, nu ruginesc şi au un coeficient foarte mic de dilatare termică. Acesta este şi motivul pentru care marile case orologere folosesc spirale Nivarox, deoarece acestea reduc erorile datorate variaţiilor de temperatură.

 

Ceasul provine din colecţia personală, arată şi funcţionează excelent pentru vîrsta lui. Se livrează cu cureaua de prezentare, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply