ceas Orex „Made in Romania”, mecanism ST 5 cu 19 rubine, actele originale

Share

Ceasul Orex prezentat aici este echipat cu un mecanism decorat manual Seagull ST 5 cu 19 rubine, secundar central şi amortizoare Incabloc la balansier. Ceasul are diametrul de 35 mm şi distanţa între anse de 18 mm. Calibrul are ca parte componentă principală un regulator de tip swiss anker cu balansier lis din Glucydur ce bate cu 21.600 de oscilaţii pe oră. Arcul motor asigură, complet armat, o rezervă de mers de 36 de ore. Capacul filetat este din inox, în stare bună, cu seria 184097 gravată manual (la unele modele de Orex, capacul spate era gravat MANUAL cu numărul de serie, de către un angajat plătit special pentru acest lucru !). Ceasul are toate piesele originale. Cadranul are la ora 6, vizibilă, inscripţia „MADE IN ROMANIA”. Acest tip de Orex este printre primele variante fabricate în România şi echipate cu mecanisme produse la fabrica Tianjin Seagull (China). Mecanismul de bază, ST 5, a fost lansat în 1966, fiind primul mecanism conceput şi realizat integral de fabrica chineză ! Exportul acestor mecanisme a început în 1973, Mecanica Fină Bucureşti fiind unul dintre clienţii importanţi pentru acest reper. Trebuie menţionată decorarea mecanismului cu „seagull stripes” sub forma unor arcuri de cerc. Pentru variantele de export, cum este acest mecanism, decoraţiunile erau realizate manual ! Un ceas cu o simbolistică aparte, reminiscenţă a unei epoci apuse. Şi pentru a face lucrurile şi mai interesante, ceasul se vinde însoţit de acte: buletinul de control şi „bonul fiscal” model comunist. Acest model costa, la vremea respectivă, 600 de lei, adică echivalentul a mai mult de o treime din salariul unui muncitor obişnuit !

 

Istoria ceasurilor de mînă româneşti Orex (de la: „ORa EXactă”) începe la Crăciunul anului 1978, în 26 decembrie, cînd Nicolae Ceauşescu a făcut o vizită de lucru la Întreprinderea de Mecanică Fină din Bucureşti şi a ordonat imediat să înceapă producţia de ceasuri ! Aşa a început un program care s-a concretizat cu demarajul, în 1985, a producţiei ceasurilor de mînă Optimef – cu quartz şi afişaj digital, şi Orex – mecanice cu mecanismele ST-5 şi ST-6 cu 19 rubine de la firma chineză Sea Gull. Ulterior au fost folosite şi mecanismele SB-1; SZ-1 şi SB-5Z cu 17 rubine, de la firma chineză Shanghai Zuanshi. După 1995 au fost folosite mecanismele sovietice 2414 si 2428 de la firma Slava. La Întreprinderea de Mecanică Fină se executau doar carcasa, cadranul, arătătoarele, capacul şi barele telescopice, după propriile modele de design. Mecanismele veneau asamblate de la furnizori, iar la Bucureşti se efectua montajul final şi reglajele. A existat şi un plan de asimilare treptată a producţiei integrale, dar după evenimentele din decembrie 1989 vînzările au scăzut dramatic. Anul 2000 a fost anul îngropării definitive a toată Întreprinderea de Mecanică Fină Bucureşti. A fost vîndută la un preţ de nimic de statul roman unui cetăţean italian, Sergio Mollo, care a condus cu pricepere distrugerea completă şi definitivă a fabricii. Astăzi, pentru pasionaţii de ceasuri, deţinerea (cel puţin) unui Orex este un „must have”, fie şi măcar datorită faptului că a rămas singurul ceas produs vreodată în România.

 

Ceasul provine din colecţia personală, arată foarte bine şi funcţionează la secundă ! Se livrează împreună cu o curea generică neagră. Dacă se doreşte cureaua tricoloră tip NATO din fotografii, preţul creşte cu 75 lei. Transportul cade în sarcina cumpărătorului. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *