web counterweb counter

ceas Orex damă, “Made in Romania”, mecanism ST-6

Acest ceas Orex, de damă, fabricat în România la Întreprinderea de Mecanică Fină Bucureşti, este echipat cu un mecanism Seagull ST-6, cu 19 rubine, secundar central şi amortizoare antişoc Incabloc la balansier. Ceasul are dimensiunile de 27×31 mm şi distanţa între anse de 10 mm. Calibrul are ca parte componentă principală un regulator de tip „swiss anker” cu balansier lis ce bate cu 21.600 de oscilaţii pe oră. Platoul principal are patru punţi superioare. Arcul motor asigură, complet armat, o rezervă de mers de 32 de ore. Capacul filetat, din inox, are seria 19265 inscripţionată manual (la primele serii de Orex capacul spate era gravat MANUAL cu numărul de serie, de către un angajat plătit special pentru acest lucru !). Ceasul are toate piesele originale, inclusiv remontoarul în stare foarte bună. Mecanismul ST-6, produs la fabrica Tianjin Seagull (China), a fost dezvoltat în 1975, fiind „calul de bătaie” al exporturilor chineze pentru variantele de ceasuri de damă. Acest mecanism a echipat variantele Orex de damă cu 19 rubine din primele generaţii de după 1985. Carcasa este în stare foarte bună. Cadranul simplu, minimalist, este pus în evidenţă de indecşii orari şi indicatoarele aurii, precum şi de inscripţia “made in rOmania” de la ora 6, tampografiată cu un font cu caractere inegale.

 

Istoria ceasurilor de mînă româneşti Orex (de la: „ORa EXactă”) începe la Crăciunul anului 1978, în 26 decembrie, cînd Nicolae Ceauşescu a făcut o vizită de lucru la Întreprinderea de Mecanică Fină din Bucureşti şi a ordonat imediat să înceapă producţia de ceasuri ! Aşa a început un program care s-a concretizat cu demarajul, în 1985, a producţiei ceasurilor de mînă Optimef – cu quartz şi afişaj digital, şi Orex – mecanice cu mecanismele ST-5 şi ST-6 cu 19 rubine de la firma chineză Sea Gull. Ulterior au fost folosite şi mecanismele SB-1; SZ-1 şi SB-5Z cu 17 rubine, de la firma chineză Shanghai Zuanshi. După 1995 au fost folosite mecanismele sovietice 2414 si 2428 de la firma Slava. La Întreprinderea de Mecanică Fină se executau doar carcasa, cadranul, arătătoarele, capacul şi barele telescopice, după propriile modele de design. Mecanismele veneau asamblate de la furnizori, iar la Bucureşti se efectua montajul final şi reglajele. A existat şi un plan de asimilare treptată a producţiei integrale, dar după evenimentele din decembrie 1989 vînzările au scăzut dramatic. Anul 2000 a fost anul îngropării definitive a toată Întreprinderea de Mecanică Fină Bucureşti. Astăzi, pentru pasionaţii de ceasuri, deţinerea (cel puţin) unui Orex este un „must have”, fie şi măcar datorită faptului că a rămas singurul ceas produs vreodată în România.

 

Ceasul arată bine şi funcţionează foarte bine. Revizia a fost recent făcută la un atelier specializat. Se livrează cu brăţara de prezentare, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 3-4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply

error: Content is protected !!