ceas Mora (Suedia) art nouveau, mecanism AS 970, indicatoare cathedral, cadran mother of pearl, fabricaţie 1935

Share

Acest ceas Mora de damă este echipat cu un superb mecanism auriu AS 970 cu 15 rubine, armare manuală şi secundar periferic, fabricat aproximativ între 1935-1939. Acest mecanism a stat la baza altor mecanisme, cum ar fi Dugena 638. Ceasul are dimensiunile de 23×25 mm şi distanţa între anse de 10 mm, iar mecanismul are 19,4 mm diametru şi o înălţime de 3,45 mm. Balansierul prevăzut cu şuruburi de compensare are o frecvenţă de 18.000 bph, iar arcul motor asigură, complet armat, o funcţionare de 45 de ore. Carcasa fabricată de Gebruder Kuttroff (poanson de fabricant pe capacul spate) este placată cu 20 de microni de aur (marcaj pe capacul spate şi între anse, la ora 12) şi este în stare perfectă (vezi şi foto 11). Capacul spate este din oţel şi are la interior seriile 1 \ 54 şi 7349 \ 543. Ceea ce face însă ca acest ceas să fie o mică bijuterie art nouveau este forma carcasei şi mai ales cadranul. Decorat cu o pereche de indicatoare cathedral din oţel albăstrit termic şi cu numeralele tip Breguet plasate pe un cerc din sidef (mother of pearl) cu un colorit superb, acest ceas este o mostră de frumuseţe orologeră fabricată în urmă cu 85 de ani, mărturie a lucrurilor frumoase şi de calitate pe care ceasornicarii vremii le făceau manual, cînd tehnologia încă nu era atît de dezvoltată. Toate piesele sînt cele originale. O marcă mai rar întîlnită, datorită provenienţei (Suedia, Danemarca).

 

Deşi ceasurile lor sînt marcate „swiss made”, Mora este, de fapt, o marcă… suedeză. Cu sediul în micul orăşel cu acelaşi nume din provincia Dalarna, Mora are o puternică tradiţie în fabricarea „ceasurilor bunicii”, poreclite aşa datorită aspectului desuet astăzi. Erau ceasuri de masă sau de perete, cu carcase din porţelan, pictate cu flori şi imagini bucolice. După terminarea celor două războaie mondiale, această marcă de ceasuri „bătrîneşti” căzuse deja în uitare, însă Mora era asociată în continuare cu ceasurile tradiţionale de calitate. Cînd Suedia a devenit o ţară industrializată şi a început să prospere, cineva a început să importe ceasuri elveţiene de bună calitate sub brandul Mora. Acest cineva nu era însă din Suedia ci din… Danemarca, ţara vecină. J.C. Filtenborg, care producea încă din 1855 în fabricile din Aarhus şi Copenhaga diverse furnituri (ochelari, stilouri etc.), sub sloganul „Calitatea nu iese niciodată din modă”, iar din 1903 chiar mecanisme şi carcase de ceas şi pendule sub brandul propriu, înregistrase încă din 1911 marca Mora. Ceasurile erau produse în Elveţia, apoi ansamblate în Danemarca şi ulterior importate în Suedia cu diferite nume specific suedeze: Sportur, Atlet, Luxus, Polo, Skidor, Gulf, Svea, Ishockey, Tarnan, Svalan etc. Economia suedeză era în plină dezvoltare, deci inclusiv clasa muncitoare îşi putea permite „luxul” de a cumpăra un ceas. Şi cum suedezii sînt mari amatori de sporturi, iar polo pe apă era un sport foarte apreciat în Suedia, bineînţeles că J.C. Filtenborg s-a gîndit să importe şi un ceas cu acest nume. Astăzi, Mora poate fi numită un private label.

 

Ceasul provine din colecţia personală, arată şi funcţionează foarte bine. Se livrează cu cureaua de prezentare (necesită înlocuire) iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii ceasuri”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *