web counterweb counter

ceas Orex damă, serie foarte mică (0352 !), mecanism SB 5Z

Acest ceas Orex de damă este echipat cu un mecanism SB5Z, cu secundar central şi amortizoare Incabloc la balansier. Ceasul are dimensiunile de 26×31 mm şi distanţa între anse de 12 mm, iar mecanismul are 19,4 mm diametru şi 3,7 mm înălţime. Calibrul are ca parte componentă principală un regulator de tip „swiss anker” cu balansier lis ce bate cu 21.600 de oscilaţii pe oră. Arcul motor asigură, complet armat, o rezervă de mers de 32 de ore. Capacul din inox este inscripţionat manual pe spate cu un număr de serie foarte mic, 0352, deci ceasul este cu atît mai valoros cu cît face parte dintre primele 500 de exemplare fabricate din acest model ! La unele modele de Orex, capacul spate era gravat MANUAL cu numărul de serie, de către un angajat plătit special pentru acest lucru ! Coroniţa este marcată (vezi foto 6). Ceasul are toate piesele originale, inclusiv remontoarul în stare foarte bună. Mecanismul SB5Z, produs la fabrica Shanghai ZuanShi (ulterior Diamond) Watch Factory (China), a fost lansat în 1986, fiind „calul de bătaie” al exporturilor chineze pentru variantele de ceasuri de damă. Acest mecanism a echipat variantele Orex de damă din a doua generaţie (sfîrşitul anilor 1980 şi începutul anilor 1990). Cadranul impecabil păstrat este valorizat de punctul roşu al secundarului.

 

Istoria ceasurilor de mînă româneşti Orex (de la: „ORa EXactă”) începe la Crăciunul anului 1978, în 26 decembrie, cînd Nicolae Ceauşescu a făcut o vizită de lucru la Întreprinderea de Mecanică Fină din Bucureşti şi a ordonat imediat să înceapă producţia de ceasuri ! Aşa a început un program care s-a concretizat cu demarajul, în 1985, a producţiei ceasurilor de mînă Optimef – cu quartz şi afişaj digital, şi Orex – mecanice cu mecanismele ST-5 şi ST-6 cu 19 rubine de la firma chineză Sea Gull. Ulterior au fost folosite şi mecanismele SB-1; SZ-1 şi SB-5Z, de la firma chineză Shanghai Zuanshi. După 1995 au fost folosite mecanismele sovietice 2414 si 2428 de la firma Slava. La Întreprinderea de Mecanică Fină se executau doar carcasa, cadranul, arătătoarele, capacul şi barele telescopice, după propriile modele de design. Mecanismele veneau asamblate de la furnizori, iar la Bucureşti se efectua montajul final şi reglajele. A existat şi un plan de asimilare treptată a producţiei integrale, dar după evenimentele din decembrie 1989 vînzările au scăzut dramatic. Anul 2000 a fost anul îngropării definitive a toată Întreprinderea de Mecanică Fină Bucureşti. Astăzi, pentru pasionaţii de ceasuri, deţinerea (cel puţin) unui Orex este un „must have”, fie şi măcar datorită faptului că a rămas singurul ceas produs vreodată în România.

 

Ceasul arată bine şi funcţionează foarte bine. Revizia şi reparaţii au fost recent făcute la un atelier specializat. Se vinde doar împreună cu Orex-ul mecanic bărbătesc listat alături. Se livrează cu cureaua de prezentare, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, şarpe sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 3-4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Leave a Reply

error: Content is protected !!