Ce este şi ce rol are tourbillon-ul

Share

Tourbillon-ul, construcţie inventată în 1795 de către Abraham-Louis-Breguet, care permite compensarea erorilor datorate acţiunii forţei de gravitaţie asupra sistemului oscilant (balansier şi spiral), este, fără îndoială, una dintre cele mai fascinante invenţii în domeniul orologeriei, dar de asemenea este şi o mare „fiţă” şi o mare gogoaşă vîndută abitir de marile case orologere.

 

În ceasul tourbillon sistemul oscilant este plasat într-o cuşcă ce se roteşte lent în jurul axei proprii. Practic, este o realizare inginerească de mare excepţie şi de mare complexitate, dar care astăzi nu prea foloseşte la nimic !

 

Acest mecanism a fost creat pentru a elimina unele probleme ce limitau foarte mult acurateţea ceasurilor. Unul dintre principalele obstacole întîlnite de ceasornicari este acela al preciziei diferite în funcţie de poziţia ceasului (orice ceas mecanic cu balansier este supus unei erori dictate de poziţie, dacă e menţinut pe verticală, pentru că centrul de gravitaţie al spiralei balansier este situat în afara axei sale de rotaţie. Această eroare poate fi corectată cu ajutorul tourbillon-ului, un fel de „cuşcă” mobilă ce conţine piesele regulatorului (roata balansier, spirala, roata anker şi furca anker) şi care se roteşte o dată pe minut în jurul axei sale. Graţie acestui mecanism rotativ, centrul de gravitaţie al spiralei se învîrte şi el o dată pe minut în jurul axei balansierului, compensînd astfel automat eroarea de poziţie.

 

Există diferite tipuri de mecanisme tourbillon, unele cu o rotaţie la un minut, la 4 minute, la 6 etc. Ceasornicarul american Albert Potter a construit unul cu o rotaţie la 5 secunde ! Indiferent de timpul de rotaţie, mecanismul tourbillon este parte integrantă a mecanismului. Meşterii ceasornicari au creat, de-a lungul timpului, multe forme se şasiuri pentru tourbillon: unele cu două sau trei braţe drepte, sau echidistante, altele în forme ieşite din tipare, dar totdeauna poziţionate astfel încît să balanseze, prin poziţia lor, greutatea şasiului. În tourbillon este esenţial ca balanţa dintre cuşca mobilă şi şasiu să fie absolut perfectă. O eroare de inerţie poate transforma o operă de artă orologeră într-un simplu gadget.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *