ceas Sportivnie, mecanism 2608 cu funcţie de hacksecond, fabricat în 1956

Share

Acest ceas Sportivnie este echipat cu un calibru rar întîlnit, un 2608 în varianta cu 17 rubine (a fost produs şi cu 15 rubine), secundar central şi funcţie de hacksecond (foarte rară la ceasurile ruseşti din acea perioadă !), fabricat în 1956. De altfel, marca Sportivnie este din ce în ce mai rar întîlnită, aceste ceasuri fiind fabricate numai între 1954 şi 1958 ! Ceasul are diametrul de 36 mm şi distanţa între anse de 16 mm, iar mecanismul are diametrul de 26 mm şi o grosime de 5,6 mm. Balansierul din glucydur cu şuruburi de compensare are o spirală din oţel cu spira terminală tip Breguet şi efectuează  18.000 de bătăi/ oră. Arcul motor din elynvar asigură o rezervă de mers de 37 de ore. Este evident că producţia de mecanisme a fost împărţită pentru o scurtă perioadă de timp între 1 Moskovskaia Ceasovai Zavod (Fabrica de Ceasuri nr. 1 din Moscova), cu mecanismul 2634, şi Zavoda Imeni Maslenikova (Fabrica de Ceasuri din Samara), cu mecanismul 2608, din moment ce pe unele eboşe apar ambele semnături. Carcasa, remontoarul, capacul spate şi cadranul sînt cele originale, în stare foarte bună. Indicatoarele orare şi secundarul sînt originale, marcate cu fosfor puternic, în stare foarte bună. Capacul spate din oţel este pe filet, marcat cu inscripţiile БАЛАНС АМОРТИЗИРОВАННЫЙЙ şi ПЫЛЕВЛАГОНЕПРОНИЦАЕМЫЕ.

 

Marca Sportivnie a fost produsă la „Prima Fabrică de Ceasuri Moscova”, între 1954 şi 1958, după care a ieşit definiv din fabricaţie. Uzina a fost fondată în 1930 din ordinul lui Stalin, sub numele „Prima Fabrică de Ceasuri a Statului”, şi s-a bazat pe aportul tehnic creat prin cumpărarea de către URSS a două firme falimentare din S.U.A., Ansonia şi Dueber-Hampden. O perioadă a purtat şi numele de „Kirova” după un fruntaş al revoluţiei bolşevice, iar după război a fost readusă în Moscova şi s-a adoptat numele de „Prima Fabrică de Ceasuri Moscova”. Consacrarea ei s-a produs cînd Iuri Gagarin, cu ocazia primului zbor uman în spaţiul cosmic, a purtat la mînă un ceas „Sturmanskie” (Navigator), un produs de serie al acestei fabrici pentru aviatorii sovietici şi nu o comandă specială dedicată evenimentului. Succesul misiunii a determinat şi stabilirea definitivă a numelui fabricii „Poljot” (Zbor) în 1964. Un an mai tîrziu, aici a fost fabricat cel mai subţire ceas al acelor vremuri, Poljot 2200, cu o grosime a mecanismului de numai 1,85 mm ! Acesta confirmă înaltul nivel la care ajunsese orologeria sovietică în acele vremuri. Nivelul ridicat de dezvoltare tehnologică, designul şi calitatea înaltă a ceasurilor Poljot sînt confirmate şi de faptul că, în zilele noastre, Administraţia Prezidenţială a Rusiei a ales această marcă pentru distincţiile oficiale semnate „Din partea Preşedintelui Rusiei” ! La „Prima Fabrică de Ceasuri Moscova” au mai fost produse ceasuri sub mărcile Poljot, Cornavin, Kirovskie, Signal, Majak, Moskva, Rodina, Sputnik, Stolichnie, Strela şi Sturmanskie.

 

Ceasul arată foarte bine şi funcţionează la secundă. Revizia completă a fost făcută recent (secundarul porneşte la prima rotire a remontoarului !). Provine din colecţia personală şi se livrează împreună cu cureaua de prezentare, iar transportul cade în sarcina cumpărătorului. Pentru acest ceas puteţi alege o frumoasă curea din piele autentică de struţ, rechin, şarpe, capră sau viţel (găsiţi curele pentru ceas la secţiunea „curele piele”), 100% handmade. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „perniţe” şi  „cutii”.

 

Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 3-4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *