Acest ceas Universal Geneve White Shadow este un model unic, cu totul special, avînd în vedere că a deţinut, timp de aproape 40 de ani, recordul de cel mai subţire ceas automatic din lume ! Abia în 2003 a fost inventat un alt mecanism automatic mai subţire cu… 0,1 mm. A fost nevoie de 40 de ani, timp în care tehnologia s-a dezvoltat foarte mult, ca Frederick Piguet să lanseze Piguet 71, cu doar 0,1 mm mai subţire !? Ceasul prezentat aici este echipat cu calibrul automatic 2-66, cu 25 de rubine şi ajustament în două poziţii. Mecanismul are 28 de mm diametru şi o grosime de doar 2,5 mm, iar ceasul are diametrul de 36 mm, distanţa între anse de 18 mm şi o grosime totală de 6,7 mm cu tot cu geam ! Balansierul lis, asigurat cu amortizoare Incabloc, bate cu 19.800 de alternanţe pe oră, iar arcul motor dispune, complet armat, de o rezervă de putere de 46 de ore. Microrotorul se mişcă bidirecţional pe patru rulmenţi cu bile. În plus, roata minutar este prinsă într-un chaton în loc de un rubin, ceea ce este destul de neobişnuit. Ceasul are carcasa din oţel, în stare perfectă. Capacul spate, tot din oţel, este şi el în stare perfectă şi are embosate seriile 866101 \ 3293905 la exterior, fiind marcat cu numele şi logo-ul brandului şi seria 22 la interior (probabil este vorba despre exemplarul cu numărul 22). Coroniţa este cea originală, semnată (vezi foto 5), iar catarama curelei este şi ea originală, semnată (vezi foto 8). Acest model de ceas a fost proiectat de celebrul designer Gerald Genta, fiind disponibil în aur (Golden Shadow), placat cu aur (Gilt Shadow) şi în oţel (White Shadow). Paradoxal, modelul în oţel a fost produs în cele mai puţine exemplare ! Nici nu este de mirare că un astfel de model se vinde, pe site-urile externe specializate în ceasuri rare, cu aproape 4.000 de euro (vezi foto 14). Frumos finisat cu Côtes de Genève rotunde, acest mecanism a fost făcut pentru a fi foarte precis. Şi încă este !
„Moda” slim, extraplat şi ultraplat nu este nouă în lumea înaltei orologerii – căci aceasta este categoria în care se încadrează, fără nici o îndoială, piesa prezentată aici, dar unele manufacturi au dus lucrurile la cu totul alte nivele, de-a lungul timpului. Şi totuşi, unde este limita ? Odată cu apariţia Universal Geneve White Shadow, întrebarea părea să-şi fi găsit un răspuns. Pentru numai 38 de ani însă, pînă la apariţia în 2003 a mecanismului Frederic Piguet 71 de numai 2,4 mm grosime. Să ne gîndim puţin: a fost nevoie de aproape 40 de ani pentru ca o altă manufactură să reuşească producţia unui mecanism cu numai o zecime de milimetru mai subţire !? Probabil că după o clipă de reflecţie vom realiza ce performanţă uluitoare stă în spatele acestui Universal Geneve White Shadow, mai ales că în 1966 „tehnologia” era reprezentată de… ceasornicari, spre deosebire de 2003 cînd existau deja roboţi capabili de alte reuşite decît un biet ceasornicar.
Chiar dacă ceasurile ultraplate sînt mai delicate şi necesită mai multă atenţie în întreţinere, deşi rezistenţa lor n-a fost compromisă, în general carcasele şi geamurile fiind construite din materiale de calitate excelentă, în ultimii ani, unul dintre cele mai vizibile trenduri la cele mai mari şi celebre saloane de orologerie din lume, cel de la Bassel şi cel de la Geneva, este cel al ceasurilor ultraslim: orologerii de elită s-au întrecut în realizarea calibrelor şi carcaselor cît mai subţiri. Ca o dovadă că prea puţine se mai pot inventa în orologerie, majoritatea caselor au recurs la microrotoare, în cazul ceasurilor automatice. Campionii celor mai subţiri ceasuri sînt Piaget cu colecţia Altiplano (4,3 mm grosime pentru Altiplano Ultimate 910P), Vacheron Constantin cu colecţia Métiers d’Art Fabuleux Ornements (cu o carcasă de 8 mm grosime), Hermes prin Slim d’Hermes (calibrul cu microrotor are 4 mm grosime, cu tot cu modulul de calendar Agenhor) şi Richard Mille cu al său Automatic Extra Flat (7,75 mm cu tot cu carcasă). Observăm un lucru foarte interesant: toate aceste ceasuri, produse de case celebre, costă zeci sau chiar sute de mii de euro, dar nici unul dintre ele nu se ridică la performanţa Universal Geneve White Shadow !!! Ca să nu mai vorbim că modelele prezentate mai sus au fost fabricate după zeci de ani de muncă de cercetare şi dezvoltare.
La vremea la care Universal Geneve lansa White Shadow, compania a împins la maxim limitele micromecanicii, recordul lor de cel mai subţire mecanism automatic rezistînd 38 de ani ! Oricît ar fi de detaliate fotografiile şi descrierea acestui ceas excepţional, momentul în care ajungi să-l vezi şi să-l simţi pe viu este greu de descris ! Pentru a reuşi o asemenea performanţă greu de egalat, a fost nevoie ca inginerii Universal Geneve să reinterpreteze, să redeseneze şi să regîndească toate elementele mecanismului ! Să ne reamintim că este un ceas automatic, nu mecanic, unde lucrurile ar fi fost mai simple.
Datînd încă din 1894, cînd talentaţii ceasornicari Numa Emile Descombes (1863-1898) şi Ulysse Georges Perret (1868-1933) au înfiinţat o manufactură specializată în realizarea complicaţiilor de ceas, Universal Geneve este o marcă înregistrată în 1898 şi care produce şi astăzi. În acelaşi an Descombes moare, iar Perret se asociază cu Louis Edouard Berthoud pentru a putea produce ceasuri de buzunar complete. Tot în 1898 ei lansează un cronograf cu contor de 30 de minute Ulterior, vor lansa primul lor cronograf de mînă în 1917. În 1934 compania este redenumită Universal Watch şi îşi relochează activitatea la Geneva. Afacerile lor se bucură de o creştere impresionantă şi o recunoaştere internaţională. O succesiune de modele complicate (cronografele Aero Compax, Compur şi Tri Compax, extrem de rare şi de scumpe astăzi, Polerouter etc.) lasă o amprentă de neşters în istoria orologeriei mondiale.
Ceasul arată perfect pentru vîrsta lui şi funcţionează la secundă. Revizia a fost făcută recent. Provine din colecţia personală şi se livrează împreună cu cureaua de prezentare, cu catarama originală semnată. Transportul cade în sarcina cumpărătorului. Alte accesorii pentru ceasuri găsiţi la secţiunile „curele”, „perniţe” şi „cutii”.
Atenţie: feriţi ceasul de lovituri sau şocuri mecanice puternice. Deşi are un mecanism solid cu amortizoare la balansier, este totuşi doar un ceas ! Feriţi ceasul de apă şi atmosfere umede, acide. Chiar dacă are garnituri de etanşare, în timp acestea slăbesc cîte puţin. Evitaţi apropierea de cîmpuri (electro)magnetice intense. Spirala balansierului este sensibilă, putînd rămîne cu un slab magnetism care îi perturbă funcţionarea. Periodic, la 4-5 ani, e bine să-i faceţi o nouă revizie la ceasornicar. Chiar şi cel mai bun ulei se degradează în timpul unei funcţionări mecanice îndelungate.